Mijn Superkracht.nl

19
03
2015

14 maart 2015: verslag van een deelnemer

Een groter contrast is haast niet mogelijk, wanneer ik op deze waterkoude, grijze, hectische zaterdagochtend de warme, sfeervolle ruimte van ‘Makan Patia’ betreed. De gastvrouw verwelkomt me zeer hartelijk en bijna waan ik mij op de gastvrije, tropische Molukken.  In deze relaxte sfeer ben ik ook direct van mijn zenuwen af. Ik ben hier om mijn blogs voor te dragen, verhalen over mijn kind dat beelddenker is. Best spannend om mijn eigen werk, dat zo dicht bij me staat voor te lezen. Hoe zal er op gereageerd worden?

Langzaamaan komen de deelnemers binnen druppelen. Allemaal gemotiveerde mensen, die binnen en buiten hun specialisatie, willen leren van elkaar. Ik voel me even een vreemde eend in de bijt. Ik ben geen leerkracht, geen Remedial Teacher,  Interne Begeleider of kindercoach. Ben op dit moment ‘moeder van een kind dat beelddenker is’. Maar de sfeer is heel open en warm en na het kennismakingsrondje voel ik me dan ook ‘one of the guys’.

De eerste spreker is Kor Bras. Kor demonstreert dyslexiesoftware ‘Woordhelder’. Software voor scholen en ouders speciaal voor kinderen gemaakt die leesproblemen hebben. (bijvoorbeeld dyslexie). Er gaat een wereld voor me open. Wist überhaupt niet van dit soort software af. Ik neem me ter plekke voor om de school waar mijn kind op zit te polsen hoe zij kinderen met leesproblemen ondersteunen.

Daarna ben ik aan de beurt. Mijn blogs van "mijn kind is beelddenker" worden goed ontvangen. Veel herkenning en veel reacties. En dat is nu precies mijn motivatie om mijn verhalen te schrijven en te delen. Ik wil een brug bouwen tussen leerkrachten, ouders en hun beelddenkende kind. Elke reactie is een steen om die brug te kunnen bouwen. Dank jullie wel voor de waardevolle steentjes die ik in ontvangst heb mogen nemen.

Ondertussen prikkelen de heerlijke,  exotische geuren van de Molukse keuken mijn neus en wat is het daarna genieten van de authentieke Molukse Soto Ajam (kippensoep), Saté met een pittige saus, frisse salade en rijst.

Makey MakeyNa de lunch is Leendert-Jan van Splinter aan de beurt met Makey, Makey (ICTleskisten). Hij laat zien hoe je robotjes kunt programmeren om ze rondjes, vierkantjes etc. te laten bewegen. De robotjes zijn al te gebruiken in de kleutergroepen. We mogen zelf ook aan de slag. Met veel snoertjes, een elektronisch moederbord(?) en een laptop worden we uitgedaagd om alles wat geleidt aan te sluiten op de snoertjes en het moederbord. Zo zou het mogelijk kunnen zijn om van bijvoorbeeld bananen een pianostuk te kunnen spelen door op de bananen te tikken. Dit zie ik dus echt niet voor me en ik begrijp er niets van. Maar door het goede spiek en afkijkwerk kan er inderdaad niet veel later ‘vader Jacob’ op de bananen gespeeld worden. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor kinderen zeer leerzaam en uitdagend is.

Na deze doe workshop is de dag al weer voorbij. Een zeer geslaagde dag, dankzij Annemieke Augusteijn van Mijn Superkracht. Een vrouw vol ideeën en liefde voor haar vak.

Op weg naar huis, wanneer het Brabantse landschap aan mij voorbij schiet, denk ik aan een mooi citaat, die ik graag aan iedereen die aanwezig was wil meegeven: ‘Volg je hart, want dat klopt!’

 

Door: Aimee Pijl

Aimee schrijft een blog over haar kind, dat beelddenker is. Er zijn meer beelddenkers dan we beseffen. En er is nog te weinig over bekend, waardoor ouders en leerkrachten vaak niet weten dat een kind beelddenker is. Met haar blog probeert Aimee ouders te bereiken die hun kind herkennen in haar verhalen, zodat ze weten dat ze er niet alleen voor staan. Een beelddenker is bijzonder. Van haar bijzonder kind krijgt ze veel inspiratie die ze graag wil delen met iedereen die geïnteresseerd is. Meer informatie: http://www.kind-in-beeld.com
Terug