Mijn Superkracht.nl

25
11
2014

Allemaal "streepjes"

Je staat er bijna nooit bij stil, maar in het Nederlands zijn een aantal zeer goede uitdrukkingen wanneer het gaat om het gebruik van “streepjes”. Zo is er de underscore (het lage streepje onder de regel), de slash (schuin streepje naar rechts) en de backslash (schuin streepje naar links). De enige streepjes die wij een Nederlandse naam hebben gegeven zijn het afbreekstreepje en het koppelteken.

Ik was er overigens van overtuigd dat het afbreekstreepje ook koppelteken heette. Maar gelukkig was er een vriendelijke dame bij het taaladviescentrum die mij uit de droom hielp. Het afbreekstreepje is het teken is dat gebruikt wordt, om een woord af te breken aan het einde van de regel. De bedoeling is dat je een woord in lettergrepen hakt en dan één of twee lettergrepen aan het einde van de regel plaatst. Simpel toch?

Niet alle kinderen weten nog of weten hoe ze een woord in lettergrepen moeten verdelen. Zo las ik van de week gebr-uikt, dat viel nog mee. Iets waar ik meer moeite mee had was s-mole, want ook dyslectische kinderen gebruiken het afbreekstreepje in hun verhalen. Niet alleen dyslectische kinderen kunnen moeite hebben met het correct verdelen van lettergrepen. Wat te denken van ‘selectief’ dove kinderen. Ooit was ik met mijn dochter bij de huisarts. De dokter vroeg mij of zij doof was. Mijn antwoord luidde: “Ja, Oost-Indisch”. Waarop hij mij gelijk met een enorm schuldgevoel, voor de rest van mijn leven, opzadelde door in haar oren te kijken. Hij constateerde dat zij aan allebei haar oren een zware oorontsteking had waardoor ze niet selectief doof, maar echt doof was.

Wanneer kinderen doof zijn is het lastig om te horen of het een open of gesloten lettergreep betreft en waar het afbreekstreepje hoort te staan. Mijn tip luidt dan ook, wanneer het aanleren van het gebruik van het afbreekstreepje lastig verloopt, vraag ouders of de leerling doof is.

Al enig idee wat dit s-mole betekende? Het ging om een slome jongen!

Dit artikel verscheen eerder in het Tijdschrift voor Remedial Teaching, uitgegeven door de Landelijke Beroepsvereninging Remedial Teachers (LBRT). Meer informatie over de LBRT leest u hier.

 

Door: Marion Visser

Marion heeft sinds 7 jaar een eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam. Ik geniet er van om kinderen te zien groeien. Geen groter compliment dan een leerling die met sprongen vooruit gaat! Daarnaast ben ik sinds een aantal maanden Jungle Memory Coach.
Terug