Mijn Superkracht.nl

10
06
2014

Die akelige komma!

KommaVan de week had ik een leerling die slecht scoorde op begrijpend lezen. In de tekst werd gevraagd om hoofdletters, punten en komma’s te plaatsen.

In mijn praktijk, maar gelukkig hoor ik het ook van andere remedial teachers, hebben vrijwel alle kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen, ook een enorme hekel aan lezen. Ik vind dat jammer, want ik kan rustig een hele dag “vermorsen” met het lezen van een goed boek.

Maar goed, terug naar mijn verhaal. Ik vroeg de leerling om de tekst hardop voor te lezen en begreep onmiddellijk haar probleem. Komma’s en punten zijn immers leestekens. Maar wanneer je een verhaal leest zonder enige intonatie, op een vlakke monotone toon en in een constant ritme, dan wordt het moeilijk voor jezelf om enig begrip te krijgen voor het gebruik van wat voor leesteken dan ook.

Maar goed, wat is die regel voor het gebruik van een komma eigenlijk? Het slechte nieuws is dat er niet een regel voor is. Je kunt komma’s gebruiken in een uitbreidende bijzin, dan plaats je er één wanneer de bijzin begint, en één wanneer de bijzin eindigt. Je kunt een komma gebruiken wanneer je een nevengeschikt bijvoeglijk naamwoord gebruikt, zoals in een knappe, rijke prins. Maar ook na een aanhef of afsluiting, zoals geachte lezer, met vriendelijke groet,. Ook wanneer je een lange samengestelde zin hebt, wordt het gebruik van een komma aanbevolen. De komma komt dan tussen twee werkwoordsvormen.

Maar, ik ben er nog niet…. Ook in opsommingen wordt er gebruik gemaakt van komma’s. Maar wanneer je de opsomming eindigt met enz, e.d. of etc komt er geen komma voor het laatste woord in die opsomming. Dus potten, pannen, bestek enz.

Ik ben ongetwijfeld nog iets vergeten, maar dit is wat het Taalunieversum erover vertelt. Kortom, te veel regels voor mijn leerling in groep 5. In ieder geval ga ik als eerste werken aan leesplezier, leesbeleving en lezen met intonatie. Dan komt een deel van die komma’s waarschijnlijk vanzelf.

Deze column schreef Marion voor het tijdschrift van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT). Meer informatie over de LBRT vindt u hier.

 

Door: Marion Visser

Marion heeft sinds 7 jaar een eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam. Ik geniet er van om kinderen te zien groeien. Geen groter compliment dan een leerling die met sprongen vooruit gaat! Daarnaast ben ik sinds een aantal maanden Jungle Memory Coach.
Terug