Mijn Superkracht.nl

23
09
2013

Dyslexie of nie?

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor dyslexie. Voor kinderen die er last van hebben is dat heel fijn, maar voor ouders kan dat zorgen voor wat onzekerheid. Wanneer je kind lezen en spellen lastig vindt, zul je jezelf misschien de vraag gaan stellen of je kind dyslexie heeft. En het kan ook voorkomen dat de leerkracht van je kind dit ter sprake brengt.

Je zult dan meer willen weten over wat dyslexie is en hoe je het herkent. In dit blog vertel ik je meer over wat dyslexie is en hoe de diagnose gesteld wordt.

wat is dyslexie?

De officiĆ«le definitie van dyslexie is: een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.

Wat opvalt in deze definitie is dat het niet vertelt wat er bij een kind aan de hand is, maar dat hij vertelt wat het belangrijkste symptoom is. Dit is te vergelijken met wanneer ik van iemand met een gebroken been alleen zou vertellen dat hij veel pijn heeft bij het lopen. Dit komt doordat het nog niet gelukt is om vast te stellen wat er nu precies voor zorgt dat een kind zoveel moeite heeft met lezen en spellen. Om vast te stellen of een kind dat lezen en spellen moeilijk vindt echt dyslexie heeft, is dan ook een goed onderzoek nodig.

Hoe wordt dyslexie vastgesteld?

het onderzoek

Dat we niet weten wat de oorzaak is, betekent dat het niet mogelijk is om met een eenvoudige test vast te stellen of een kind dyslexie heeft.

De diagnose dyslexie wordt dan ook pas gesteld na een uitgebreid onderzoek door iemand die daarin gespecialiseerd is, bijvoorbeeld een orthopedagoog of dyslexiespecialist. Bij dat onderzoek wordt gekeken of een kind inderdaad opvallend veel moeite heeft met de onderdelen van het lezen en spellen. Hierbij wordt ook de vergelijking gemaakt met de andere vakken en met wat je van het kind mag verwachten gezien zijn intelligentie. Er is namelijk pas sprake van dyslexie als het echt gaat om een probleem met lezen en spellen. Wanneer het gaat om een algemeen probleem met het leren is het geen dyslexie.

effect van begeleiding

Daarnaast wordt vastgesteld of het ook een hardnekkig probleem is, dus of het ook niet over gaat als het kind extra begeleiding krijgt en veel oefent.  Als de extra begeleiding en oefening al voor het onderzoek gegeven zijn door de school of een Remedial Teacher, kan de diagnose direct na het onderzoek gesteld worden.

Kan dit niet, dan kan de diagnose dyslexie pas na een half jaar begeleiding gesteld worden. Dat betekent meestal dat een Remedial Teacher nog een half jaar begeleiding geeft en dan bekijkt wat daar het resultaat van is. Als het kind dan veel vooruitgaat is er geen sprake van dyslexie. Gaat het niet of weinig vooruit, dan kan de onderzoeker de diagnose definitief stellen.

 

Wil je na het lezen van deze blog meer weten over het herkennen van signalen van dyslexie, lees dan dit blog.

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug