Mijn Superkracht.nl

23
08
2012

Enrique en Hugo Claassen, passend onderwijs op volle zee

Maandag 20 augustus: bij het televisieprogramma “Knevel en van den Brink” doen 2 broers samen met hun ouders hun verhaal. Het zijn Enrique en Hugo Claassen, inmiddels beter bekend als de zeiljongens.

Met grote verbazing volg ik het verhaal en velen met mij. Bij beide jongens is vastgesteld dat ze hoogbegaafd zijn en daarnaast ernstige dyslexie hebben, een combinatie die hen in het leren belemmert. De school waarop zij zaten kwam hierdoor in handelingsverlegenheid en heeft hen ruim een jaar geleden verwijderd. Sindsdien zijn ze niet meer naar school gegaan, want van de 17 scholen waar ze sindsdien zijn aangemeld was er niet één die zichzelf in staat zag hen onderwijs te bieden op hun eigen niveau aldus hun moeder.
Bij het volgen van het verhaal over Laura Dekker, het zeilmeisje, bedachten ze het plan om te gaan zeilen. Op die manier willen ze aandacht vragen voor het recht op onderwijs en het grote voordeel is dat ze dan onderwijs mogen volgen aan de wereldschool. Meer hierover lees je op hun website.

Toen ik meer ging lezen over dit verhaal, bleek het hier niet te gaan om het recht op onderwijs, maar het recht op passend onderwijs. Want de jongens mochten best naar school, maar dan wel op een veel lager niveau dan ze met hun IQ aan zouden kunnen.

Passend onderwijs, ook al een onderwerp dat de laatste maanden veel besproken is. Vooral vanwege de voorgenomen bezuinigingen die werden teruggedraaid in het lenteakkoord, maar ook vanwege de gevolgen van de wet op passend onderwijs die 1 augustus 2014 van kracht wordt.

En volgens mij is het een onderwerp dat nog veel meer besproken zou moeten worden, zeker in combinatie met de informatie die we krijgen van de zeiljongens. Want als we al niet in staat zijn deze 2 jongens passend onderwijs te bieden, hoe moet dat dan met de andere 16000 leerlingen die nu thuis zitten? Zijn scholen wel toegerust om deze kinderen de begeleiding te geven die ze nodig hebben en hoe gaan ze dat dan doen?

Kortom, volgens mij is er dankzij deze 2 jongens weer eens pijnlijk duidelijk geworden dat er nog veel werk te doen is voordat we alle kinderen passend onderwijs kunnen bieden. Laten we hopen dat we dat werk snel gedaan krijgen, zodat alle kinderen het onderwijs krijgen waar ze recht op hebben!

Meer lezen?
http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/media/2706369/47-katinka-bm3.pdf
http://www.infodilima.nl/index.php/artikelen-hb/26-artikelen-hb/122-droomboot
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/05/11/beantwoording-kamervragen-over-cijfers-thuiszitters.html?ns_campaign=documenten-en-publicaties-over-het-onderwerp-passend-onderwijs&ns_cha
http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs
http://ouderplatformverontrusteouders.blogspot.nl

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug