Mijn Superkracht.nl

25
11
2013

Facebook: wel of geen vrienden worden met je leerlingen?

Logo FacebookIn de uitzending van EenVandaag van woensdag 20 november 2013 werd aandacht besteed aan leerkrachten die via social media contact maken met hun leerlingen. Dit contact blijkt zowel voor leerkrachten als voor leerlingen niet zonder risico’s.
In dit blog vertel ik je waarom je volgens mij op Facebook geen leerlingen zou moeten toelaten als vriend en welke mogelijkheden er verder zijn om facebook wel in te kunnen zetten als communicatiemiddel. 

sitestatVriendschappen met leerlingen

Wanneer we in de virtuele wereld stappen, lijken alle grenzen te vervagen. Dat geldt voor landsgrenzen, maar ook morele grenzen. En dat is niet omdat we het niet weten, maar omdat het makkelijker wordt om, bewust of onbewust, grenzen over te gaan.
Op Facebook geldt dit voor vrienden. Een vriend op Facebook laat je makkelijker toe en een verzoek van een leerling om vrienden te worden is op Facebook minder vreemd dan op school. De meeste scholen hebben dan ook wel richtlijnen over “echte” vriendschappen tussen leerkrachten en leerlingen, maar voor Facebook zijn die er meestal (nog) niet.

Schijn vermijden

Op Facebook ben je geneigd te vergeten wie er allemaal mee kunnen lezen. Dit geldt voor leerkrachten, maar voor leerlingen nog veel sterker. Zij delen regelmatig zaken, die je in het normale leven als leerkracht nooit van henzelf te horen zou krijgen. Dat kan een voordeel zijn, maar zeker ook een nadeel!

Voor leerkrachten is een beschuldiging van grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied iets wat je ten koste van alles wilt vermijden. Er zijn allerlei afspraken binnen scholen die je daartegen beschermen. Voorbeelden hiervan zijn dat je de deur openhoudt als je alleen een gesprek met een leerling voert en dat je niet in je privétijd met een leerling omgaat.
Op Facebook zou onbedoeld de schijn gewekt kunnen worden van ongepast gedrag en daar kun je je moeilijk tegen verweren. Iedereen zal begrijpen dat het liken van of complimenteus reageren op een foto van een leerling in strandkleding opgepast is. Maar ook als je niet reageert of liket, zie je de foto wel langskomen. En omdat iedereen kan zien dat je bevriend bent met de leerling, maakt dit je kwetsbaar voor roddels of zelfs beschuldigingen.

Wat delen anderen?

Een ander nadeel is dat je geen volledige controle hebt over welke informatie op je eigen tijdlijn komt. Wanneer iemand anders een bericht op jouw prikbord plaatst, is dit voor al je vrienden zichtbaar tenzij je hebt ingesteld dat jij het zelf eerst goed moet keuren. En dan kan het om een felicitatie met je verjaardag gaan, maar ook om een verwijzing naar een iets te gezellige avond of iets anders wat je liever niet met je leerlingen deelt.
En wanneer je een bericht zelf wel eerst goed moet keuren, is een vergissing zo gemaakt, bijvoorbeeld omdat je op dat moment even was vergeten dat je leerlingen ook meekeken…
Nog lastiger wordt het wanneer ook je collega’s bevriend zijn met je leerlingen. Dan kun je namelijk een bericht van hen op je eigen tijdlijn weren, maar dan verschijnt het wel bij de collega die het geplaatst heeft. Bijvoorbeeld een foto van een vrijdagmiddagborrel of van het teamuitje is dan zichtbaar voor alle vrienden van je collega, dus ook voor je leerlingen.

Beroemd tegen wil en dank

Facebook heeft nog een andere handige mogelijkheid waar je rekening mee moet houden, namelijk de mogelijkheid voor anderen om jouw foto’s of statussen (of die van anderen) te delen. Dus heb je iets onhandigs geplaatst, of heeft iemand anders iets over jou geplaatst, dan kunnen je leerlingen dat delen op hun eigen tijdlijn. Dat is al vervelend als het een beetje onhandig is en de hele school het ziet. Maar als het heel onhandig is, heb je de kans dat steeds meer mensen het gaan delen. Voor je het weet gaat jouw uitglijder viral en kent heel Nederland je.

Geen vriendschap, wat dan wel?

Wanneer je een persoonlijk account hebt, kun je binnen Facebook ook een groep starten. Om te communiceren met je leerlingen is een besloten groep ideaal. Je kunt per klas een groep inrichten en daar alle leerlingen voor uitnodigen. Berichten in die groep zijn alleen zichtbaar voor leden van de groep en de tijdlijnen van de groepsleden zijn niet zichtbaar voor de andere leden, tenzij ze daarnaast ook met elkaar bevriend zijn.
Op die manier kun je wel het contact aan gaan, dingen delen met je leerlingen, zoals huiswerk, handige links, etc., maar is er wel een duidelijke afstand.
Daarnaast kun je ook een pagina maken voor de klas of je school. Informatie op een pagina is openbaar, dus die kun je niet voor alle informatie gebruiken, maar het kan een mooie manier zijn om je te profileren. Daarnaast kun je op die pagina ook je leerlingen een podium bieden, bijvoorbeeld door foto’s van gemaakt werk te plaatsen of door hem als blog te gebruiken.

Zoals je leest is er een aantal redenen om geen leerlingen toe te laten tot je vriendenclub op Facebook. Mocht je hier meer over willen weten, mail me dan gerust of plaats een reactie onder dit blog, ik help je graag verder!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug