Mijn Superkracht.nl

28
04
2014

Het hoe en waarom van de online leeromgeving (ELO)

een toetsenbord met muisIn mijn vorige blog heb ik verteld hoe ik op het idee ben gekomen om online begeleiding te gaan bieden. In dit blog lees je waarom ik uiteindelijk de keuze heb gemaakt om een eigen ELO te laten ontwikkelen.

Toeval?

Toen de eerste ergernissen die de aanleiding zouden zijn om online begeleiding te gaan bieden de kop opstaken, kwam ik via LinkedIn in contact met iemand die een online omgeving voor coaches had ontwikkeld. Op het moment dat ik hem sprak, had ik de online begeleiding toen nog helemaal niet als optie bedacht, maar het zien van zijn omgeving bracht me op een idee. Als je online kunt coachen, kun je ook misschien ook wel online begeleiden…

Maar ja, hoe kon ik dat vormgeven? Op dat moment was mijn praktijk nog in de opstartfase, daar ging al veel tijd en geld in zitten, dus investeren in een eigen omgeving kwam niet in me op. Maar ik bedacht wel allerlei manieren waarop ik met behulp van mail, Skype en Youtube zou kunnen werken.

Onhandig

Al snel bleek dat die manieren niet zo handig werkte. Als ik veel mail ontving, glipte er te makkelijk een bericht tussendoor en ik had weinig te overzicht waardoor ik de begeleiding niet goed vorm kon geven.
Maar het idee van een leeromgeving zat inmiddels in mijn hoofd en in overleg met mensen die meer van ICT af weten dan ik, ben ik gaan werken met gratis software voor online cursussen. Daarin kon ik per leerling een cursus inrichten met opdrachten en links naar filmpjes en het huiswerk kon ingeleverd worden. Dat hadden we heel goed bedacht, maar ook dat werkte niet in de praktijk. Ik kon zelf de cursussen niet makkelijk genoeg inrichten en voor mijn testleerlingen bleek het ook niet duidelijk hoe de software werkte.

Zwanger

Een extra complicatie,waar ik enorm blij mee was, was dat ik zwanger raakte, een tweeling! In het begin van mijn zwangerschap was ik nog druk met de online cursussen en het opnemen van de eerste instructiefilms. Toen echter bleek dat de gratis software geen succes was, moest ik kiezen of ik wilde gaan investeren. Flink investeren, want wat uitzoekwerk had me geleerd dat wat ik zocht op dat moment nog niet bestond, dus ik zou het moeten laten ontwikkelen.
Ik heb er toen voor gekozen om dat niet te doen. Ik kon niet overzien hoe mijn leven zou zijn na de geboorte van mijn kinderen, dus ik vond het een te groot risico om nu een ELO te laten ontwikkelen waarvan ik niet wist of en hoeveel ik hem zou gaan gebruiken.

De kriebel bleef

Na de geboorte van mijn kinderen, 2 jongens, stond mijn hoofd aanvankelijk inderdaad absoluut niet naar het ontwikkelen van een nieuwe vorm van begeleiding. Ik was al blij als ik überhaupt aan werken toe kwam, want het was wel heel druk!
Na ongeveer een jaar merkte ik echter dat er weer meer ruimte kwam en dat de online remedial teaching door mijn hoofd bleef spelen. Vooral omdat ik het idee had een oplossing bedacht te hebben voor mijn ergernissen, vielen ze me extra op. En had ik er dus ook extra veel last van. En veel van wat ik hoorde en las over ontwikkelingen in het onderwijs en daarbuiten bevestigde me in mijn overtuiging dat online remedial teaching een ontwikkeling was die veel op kon leveren. Zo zag ik bijvoorbeeld steeds meer docenten werken volgens het principe van flipping the classroom, las ik over online therapie en werden er ELO’s ontwikkeld voor scholen.
Ik was er steeds meer van overtuigd dat ik spijt zou krijgen als ik mijn idee geen kans zou geven en besloot de stap te wagen om de online remedial teaching op te gaan zetten.

Een eigen ELO

Uit mijn eigen onderzoek bleek dat de ELO zoals ik die voor ogen had nog niet bestond en ik wilde niet weer gaan proberen met gratis software cursussen in te gaan richten. Ik wilde er deze keer helemaal voor gaan en een eigen ELO laten ontwerpen, omdat ik er na mijn eerdere pogingen van overtuigd was dat dat de enige manier was waarop ik er een succes van kon maken. Vandaar dat ik in de zomer van 2012 heb besloten om te gaan investeren in de ontwikkeling van het concept voor online remedial teaching en het ontwikkelen van de ELO. Over het traject dat daarna volgde vertel ik je graag meer in mijn volgende blog.

Wil je de ELo vast "in het echt" bekijken? Meld je dan aan voor een gratis proefaccount!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug