Mijn Superkracht.nl

11
06
2013

Hoe bereid ik me als ouder goed voor op een 10-minutengesprek?

Op bijna elke school worden na elk rapport dat kinderen op de basisschool krijgen rapportgesprekken gepland. Deze gesprekken worden ook vaak 10-minutengesprekken genoemd vanwege hun duur van 10 minuten.

In 10 minuten kun je niet heel veel bespreken, daarom is het goed om je als ouder op dit gesprek voor te bereiden zodat je de korte tijd de dingen kunt bespreken die echt belangrijk zijn. In dit blog krijg je 5 tips om dat te doen.

1. Hetzelfde doel

Een gesprek met een leerkracht kan, zeker als er moeilijke dingen te bespreken zijn, een discussie worden. Je loopt de kans dat je daarin tegenover elkaar komt te staan en dan ontstaat er een nare sfeer. Dit is te voorkomen door te bedenken dat de leerkracht en jij hetzelfde doel hebben, namelijk je kind de best mogelijke begeleiding geven. Wanneer je voor ogen houdt dat jullie het meeste bereiken wanneer je samen werkt, helpt dit om het gesprek in een fijne sfeer te voeren.

2. Verschil met je eigen beeld

Wanneer je dingen ziet die heel anders zijn dan wat je had verwacht, zowel positief als negatief, dan is het goed om daar met de leerkracht over te praten. Je kunt dan proberen uit te vinden waar dat verschil vandaan komt. Is je kind op school heel anders dan thuis of zien de leerkracht en jij hetzelfde gedrag maar beoordeel je dat op een andere manier? En wat kunnen jullie dan van elkaar leren om de begeleiding van je kind te verbeteren?

3. Ontwikkeling door de jaren heen

Wanneer je een rapport bekijkt staan daar vaak beoordelingen op die op zich niet heel veel zeggen. Een voldoende voor rekenen bekijk je heel anders als dat voorheen een onvoldoende was dan wanneer dat een goed was.

Als er iets veranderd is, is het een goed onderwerp om in het gesprek te bekijken hoe dat kan. Is het een verbetering, dan is het zaak om te zorgen dat dat zo blijft. Maar gaat je kind achteruit, is er dan iets veranderd waar dat door veroorzaakt kan zijn? En wat kun je veranderen om je kind weer op het niveau te brengen dat bij hem past.

4. Capaciteiten van je kind

Wanneer je kind laag (of lager) scoort bij een bepaald onderdeel, maar je weet dat dit voor zijn doen wel heel goed is, dan is dit geen onderdeel dat je uitgebreid moet bespreken. Zeker als de school je kind al extra begeleiding geeft, kan het zijn dat dit is wat bij je kind past.

Het is hierbij goed om ook te bedenken dat veel toetsen, ook Cito, uit gaan van wat een gemiddelde leerling moet beheersen. Dat betekent dat er altijd kinderen onder- en bovengemiddeld, anders was het niet het gemiddelde.

5. Lijstje met onderwerpen

Om te zorgen dat je niets vergeet, is het goed om vooraf een lijstje te maken met de dingen die je wilt bespreken. Mocht je al direct het idee hebben dat dit niet kan binnen de 10 minuten, vraag dan of je een andere afspraak met de leerkracht kunt maken. dan kan die de andere gesprekken makkelijker plannen en hoef je niet te haasten in de korte tijd van dat gesprek.

Mocht je geen andere afspraak maken en blijkt dat het gesprek anders loopt dan je had verwacht, maak ook dan een nieuwe afspraak om rustig verder te praten. Dat is zowel voor jou als voor de leerkracht fijner dan of het afronden terwijl er nog dingen in de lucht hangen of verder te praten terwijl je weet dat de volgende ongeduldig staat te wachten.

 

Ik hoop dat deze tips je helpen om een heel goed gesprek te voeren, zodat de leerkracht en jij daarna samen aan de slag kunnen om je kind te geven wat het nodig heeft!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug