Mijn Superkracht.nl

03
01
2016

Mijn tips voor het gebruik van ICT in het onderwijs, deel 1: tijd besparen

In mijn vorige blog 'Hoera, mijn docent is digibeter!" schrijf ik al dat het meer en beter inzetten van ICT in het onderwijs begint met het zetten van kleine stapjes. En in de jaren die ik gewerkt heb in het onderwijs, als leerkracht en als remedial teacher, heb ik al veel kleine stapjes gezet. Sommige van die stapjes bleken een minder groot succes, maar de meesten hebben mij veel opgeleverd. Ik heb besloten deze stapjes met je te gaan delen in een reeks blogs, waarvan dit blog de eerste is.

Tijd besparen

Een nieuwe gewoonte aanleren gaat het makkelijkste als deze gewoonte je duidelijk iets oplevert. Dat geldt ook voor het gebruiken van ICT-toepassingen, als ze je niets opleveren, blijf je ze niet gebruiken. Vandaar dat ik je in dit eerste blog een aantal tips geef die je helpen om tijd te besparen. Volgens mij komen de meeste leerkrachten en remedial teachers regelmatig tijd te kort, dus dit lijkt me de perfecte eerste stap!

Bijkomend voordeel is dat je deze tips toepast buiten de klas, dus dat je rustig uit kunt proberen hoe het werkt en eventuele problemen op kunt lossen, zonder meer dan 20 paar ogen die met je meekijken!

1. Kopieerbladen scannen

Volgens mij kun je beter niet nadenken hoeveel tijd je kwijt bent met het opzoeken van de juiste kopieerbladen bij een les of onderwerp en het kopieren ervan, want daar ben je altijd langer mee bezig dan je eigenlijk zou willen. Door kopieerbladen te scannen en op een handige manier op te slaan, kun je een deel van deze tijd besparen. Zelf sla ik de kopieerbladen per onderwerp op, maar je kunt ook mapjes per vak, lesweek of methode maken.

Let hierbij wel op in verband met de auteursrechten! Bekijk goed of het scannen van de bladen is toegestaan en houd er rekening mee dat het verspreiden van de bestanden buiten je school of praktijk nooit zonder schriftelijke toestemming van de uitgever toegestaan is.

2. Snelkoppelingen op je bureaublad

Wanneer je gebruik maakt van het klassieke bureaublad van Windows, staat het vaak vol met allerlei iconen van programma's die je weinig of niet gebruikt. Dit zijn mijn tips om je bureaublad zo in te delen dat je de programma's die je regelmatig gebruikt snel kunt vinden:

  • Plaats een snelkoppeling naar programma's die je dagelijks of een paar keer per week gebruikt in de taakbalk, dit is de balk onderin je beeldscherm naast de Windows-knop. Deze programma's start je met 1 klik
  • Plaats een snelkoppeling naar de programma's die je wekelijks of een paar keer per maand gebruikt op je bureaublad. Je kunt ze per soort bij elkaar zetten door ze te slepen.
  • Plaats een snelkoppeling naar bestanden die je regelmatig gebruikt in een map op je bureaublad.
  • Verwijder de snelkoppelingen van alle andere programma's van je bureaublad. Deze programma's kun je openen via het menu start.

Als een programma of bestand nog geen snelkoppeling heeft op je bureaublad of taakbalk plaats je hem daar door het programma of bestand op te zoeken in het menu start of in de verkenner. Vervolgens klik je erop met de rechtermuisknop op en kies je ervoor om het vast te maken aan de taakbalk of het te kopieren naar het bureaublad.

3. Word: sjablonen, macro's en autocorrectie

Wanneer je veel werkt met Word, herhaal je zeer regelmatig dezelfde handelingen. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan hoe vaak je je naam typt, een briefhoofd invoegt of een bepaalde opmaak kiest. Word geeft je veel mogelijkheden om deze handelingen sneller uit te voeren of te automatiseren. Je kunt hierbij gebruik maken van sjablonen, macro's en autocorrectie.

Een deel van mijn sjablonen kun je gratis downloaden en aanpassen aan je eigen wensen. Wanneer je hier meer over wilt weten, kun je je hier aanmelden voor mijn webinar over dit onderwerp.

4. Urenregistratie (tip speciaal voor remedial teachers)

Als remedial teacher met een eigen praktijk ben je, als je in aanmerking wilt komen voor zelfstandigenaftrek, verplicht om je uren bij te houden. Dat is niet direct mijn favoriete bezigheid en daardoor laat ik deze taak vaak lang liggen. Helaas zorgt dat ervoor dat het weer extra tijd kost. In het verleden heb ik al wel eens een tijdregistratie-programma geprobeerd, maar die hielden er geen rekening mee dat je wekelijks terugkerende afspraken kunt hebben. Daardoor moest ik elke week alle sessies, voorbereidingstijd en andere vaste activiteiten opnieuw invoeren en leverde het weinig tijdwinst op.

In oktober heb ik echter Timewriter ontdekt. In dit programma kun je je een aantal afspraken in een week tegelijkertijd selecteren, kopieren en vervolgens plakken in een nieuwe week. De overige activiteiten kun je heel makkelijk en snel invoeren, wat er voor zorgt dat ik tegenwoordig mijn urenregistratie keurig op orde heb. Wat mij betreft is dit programma echt een aanrader!

Jouw gouden tip?

Dit waren mijn tips om ICT in te zetten zodat je tijd bespaart. Natuurlijk ben ik heel benieuwd wat jouw gouden tip is op dit gebied, want die kan voor mij en iedereen die dit blog leest erg nuttig zijn. Zou je hem willen delen als reactie hieronder? Dank je wel!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug