Mijn Superkracht.nl

14
04
2015

Oeps, een spelfoudt!

Waarom spelfouten blijven terugkomen en wat we er aan kunnen doen

Hoewel  ik het erg belangrijk vind om ervoor te zorgen dat mijn brieven, mails, blogs, etc. geen spelfouten bevatten, ontdek ik toch regelmatig ergens een –t te veel of te weinig. En ook verwissel ik weleens een –d en een –t. En daarin ben ik absoluut niet de enige, deze fouten blijven terugkomen, maar hoe komt dat toch?

In dit artikel las ik afgelopen week een verklaring. Kort gezegd komt het erop neer dat als je een woord vaak op een bepaalde manier geschreven ziet staan, je automatisch ook zelf die schrijfwijze gaat gebruiken.

Dit lijkt handig, maar…

Je zou misschien denken dat dit heel handig is, en eigenlijk is het dat ook, want bij de meeste woorden hoef je daardoor niet meer na te denken over de schrijfwijze. En weet je even niet zeker hoe je een woord schrijft? Schrijf op wat je denkt dat klopt en je ziet meestal direct of het goed is.

Maar het heeft ook wel een paar nadelen. Het grootste nadeel is dat je daardoor snel fouten maakt in werkwoordsvormen. Die hebben namelijk niet altijd één juiste schrijfwijze; afhankelijk van de situatie schrijf je bijvoorbeeld “wordt” of “word”. Afhankelijk van welke vorm het meeste wordt gebruikt, kies jij automatisch welke je schrijft. Om dit te voorkomen moet je bewust nadenken over de schrijfwijze en juist omdat je de meeste woorden op de automatische piloot schrijft, glipt er dan dus wel eens een –t tussendoor.

Een ander nadeel is dat je woorden, of delen daarvan, ook verkeerd aan kunt leren. Denk aan het woord “verrassing”, dit wordt zo vaal geschreven als “verassing” dat het je waarschijnlijk niet eens opvalt. En wat denk je van het woord “nieuwsgierig”? Je ziet zo vaak sch- geschreven staan, dan ziet de sg- er toch heel vreemd uit!?!

Begeleiding bij spellingproblemen

Als remedial teacher vroeg ik me na het lezen van dit artikel af wat dit betekent voor de begeleiding van kinderen die moeite hebben met spelling. Ik denk dat het een aantal gevolgen heeft voor de wijze waarop je deze kinderen het beste kunt ondersteunen, maar voor dit artikel wil ik me beperken tot 3 tips.

  1. Zorg ervoor dat deze kinderen woorden in de juiste schrijfwijze aangeboden krijgen. In toetsen wordt vaak gevraagd om het goed- of foutgeschreven woord aan te geven. Over deze toetswijze wordt veel gediscussieerd en gezien het bovenstaande kun je je inderdaad af vragen hoe verstandig de vraagstelling is. Maar misschien is nog veel belangrijker: ga deze vragen niet of nauwelijks oefenen! Doe je dat namelijk wel, dan zien de leerlingen steeds vaker de foutgeschreven woorden en herkennen op den duur de fouten niet meer.
  2. Verbeter je een fout, zet dan de goede vorm van het woord erbij, zodat het kind ziet hoe de schrijfwijze is.  En het heeft dan dus ook zin om het kind het woord een aantal keer goed over te laten schrijven.
  3. Leer kinderen aan om bij het schrijven de werkwoordsvormen bewust na te kijken. Zorg ervoor dat ze weten wat werkwoorden zijn en dat daar andere spellingsregels voor gelden.

Wil je meer weten over hoe ik je kind kan helpen, neem dan gerust contact met me op!

Zelf oefenen

Een goede manier om je kind te leren woorden goed te spellen is door hem de woorden regelmatig te laten lezen en schrijven in de juiste schrijfwijze. Dit betekent dat veel lezen, boeken, tijdschriften, strips, het maakt niet uit wat, werkt bij moeite met spelling. Ook zijn spelletjes en oefeningen waarbij je vaak dezelfde woorden moet schrijven effectief. Helemaal fijn is het als je kind bij een fout dit direct ontdekt en de goede vorm te zien krijgt. Er zijn verschillende apps en websites waarbij je zelf woordenlijsten in kunt voeren en waarbij je kind vervolgens met die lijsten kan oefenen.

Een aantal voorbeelden:

 

Eén ding is me nu wel duidelijk, hoewel de meesten van ons dat proberen te voorkomen, spelfouten zullen we blijven maken. De uitdaging is dus om te zorgen dat het er zo weinig mogelijk zijn!

Heb jij nog tips om spelfouten te voorkomen of ken je de ideale oefensite of –app? Laat het me weten in een reactie!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug