Mijn Superkracht.nl

16
04
2014

Online remedial teaching, waarom?

Wie mijn site bezoekt, vindt daar allerlei voordelen die online remedial teaching heeft ten opzichte van de begeleiding zonder inzet van de computer, zowel voor de begeleider als voor de leerling. Wat je echter niet terugvindt zijn de redenen die mij hebben doen besluiten om Mijn Superkracht op te zetten en het vorm te geven zoals ik dat nu gedaan heb.
Ik wil je daar graag meer over vertellen en dat ga ik in een aantal blogs doen. In dit eerste blog vertel ik je wat er voor zorgde dat ik überhaupt over begeleiding met behulp van de computer begon na te denken.

tekst Annemieke Augusteijn in blauw kader met blauw potloodje erbijEigen praktijk

Het lijkt alweer zo lang geleden, begin 2009, het begin van mijn praktijk. De eerste maanden werkte ik nog fulltime in Eindhoven en racete daarna naar huis om mijn leerlingen daar te begeleiden. Al snel had ik 5 leerlingen en besloot ik om parttime te gaan werken op de basisschool en mijn praktijk verder uit te gaan breiden.
De zomervakantie was een mooi en logisch moment om dat te doen en na 6 weken vakantie ging ik opeens nog maar 3 dagen per week op en neer. En werkte ik dus 2 dagen in mijn eigen praktijk in Den Bosch. 

Lange dagen

En wat waren die 2 dagen lang! Want ja, ik werkte 2 hele dagen in mijn praktijk, maar die dagen begonnen vaak pas echt rond 14:00 als ik me ging voorbereiden op de leerlingen die zouden gaan komen. En ze duurden tot in elk geval 20:00, want dan werd het echt te laat om nog een leerling te begeleiden.
De ochtenden kon ik zelf indelen en had ik het druk met alle verslagen, mails en alle nieuwe dingen die komen kijken bij het opzetten van een praktijk.
In het begin dacht ik nog dat ik dan ook wel boodschappen kon doen, een was kon draaien en kon koken, maar al snel bleek dat mijn praktijk, gelukkig, zo goed draaide dat dat niet lukte.

Fulltime ondernemen

Het besluit om na de zomervakantie van 2010 fulltime in mijn praktijk te gaan werken heb ik dan ook al een jaar na de start van mijn praktijk genomen, een spannend besluit waar ik geen moment spijt van heb gehad. Het was heerlijk om me volledig op mijn praktijk te kunnen richten en volledig eigen baas te zijn.

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Wel betekende dit een enorme verandering in de manier waarop ik om ging met mijn werk. Waar ik het jaar ervoor heel hard moest werken om al mijn werk gedaan te krijgen in 2 dagen, en de avonden en het weekend, had ik nu opeens een volledige werkweek om alles in orde te maken. Dit voelde in het begin als een enorme luxe, maar al snel zag ik ook de nadelen. Want de uren onder schooltijd bleken lastig te verkopen aan klanten en met administratie en verslagen kun je geen 5 dagen van 9 tot 2 vullen.
Bovendien merkte ik dat ik om al mijn leerlingen te kunnen plaatsen steeds onhandigere werktijden kreeg. Vaak ontving ik ’s morgens vroeg een leerling, zodat die daarna door kon naar school en zo min mogelijk hoefde te missen. Daarna lag het een paar uur stil en kwamen er tussen de middag nog 1 of twee leerlingen. En vanaf 15:00 plande ik zoveel mogelijk leerlingen na elkaar zodat ik op sommige dagen van 15:00 tot 20:00 of 20:30 doorlopend leerlingen begeleidde.

Anders, beter en efficiënter

Toen ik eenmaal 5 dagen per week leerlingen begeleidde, ontdekte ik een aantal zaken waarvan ik dacht dat daar nog wel wat te verbeteren was.
Zo wilde ik graag weten hoe kinderen bij bepaalde oefeningen het geleerde toepasten, maar vond ik het ook zonde van de begeleidingstijd om ze al die oefeningen bij mij te laten maken.
Liet ik ze echter die oefeningen als huiswerk maken, dan kwam het voor dat ze hele oefeningen verkeerd maakten omdat ze het toch niet bleken te begrijpen. Dat was voor hen niet prettig, maar het ergste vond ik dat ze iets dan ook verkeerd geoefend hadden en ik het moeilijker weer goed aangeleerd kreeg.
Verder was ik elke sessie best veel tijd kwijt met het nakijken van huiswerkoefeningen. Als daar problemen mee waren, was dat nuttige tijd, omdat ik het nog een keer kon uitleggen, maar in de meeste gevallen niet.
Er waren zelfs kinderen die meer hadden kunnen maken, maar omdat ik tussen de sessies door geen contact met ze had, was dat niet goed in te schatten.

Instructiefilms

Ook merkte ik dat ik bepaalde instructies heel vaak moest geven. Soms gaf ik vrijwel dezelfde instructie wel 3 of 4 keer in een week. Kwamen de leerlingen echter na een week weer bij mij, dan was vaak de instructie voor een deel weer vergeten en moest ik hem herhalen. Ik schreef hem wel op in een schriftje dat ze mee naar huis namen, maar dat was toch niet altijd even duidelijk en het werd bovendien ook vaak niet gebruikt.

Een idee was geboren

Na een aantal maanden bedacht ik dat een oplossing voor veel van deze zaken weleens zou kunnen liggen in het inzetten van de computer. Dit was het begin van de online begeleiding.
Als leerlingen mij hun huiswerk al zouden mailen zodra het af was, kon ik kijken hoe het ging en of ze eventueel al meer konden maken. Bovendien had ik het dan al nagekeken voordat ze kwamen voor hun sessie en kon ik in mijn voorbereiding al rekening houden met hoe ze het gemaakt hadden. Dat nakijken kon ik doen onder schooltijd, zodat ik ook die tijd nuttiger kon besteden.
Basisinstructies kon ik geven door filmpjes op te nemen. Als ze die al bekeken voordat ze bij mij kwamen, kon ik sneller inspelen op wat ze aan extra instructie nodig hadden. En de leerlingen die aan die instructie al genoeg hadden om verder te kunnen, konden al door met het nieuwe onderwerp.
Dit vormt de basis van de online begeleiding zoals ik die nu bied.

Zoals je begrijpt is er sinds het ontstaan van dit idee en het moment dat Mijn Superkracht als concept en de webomgeving helemaal uitgedacht en ontwikkeld waren nog wel een boel gebeurd. In mijn volgende blog zal ik je vertellen wat me heeft doen besluiten zelf een webomgeving te laten ontwikkelen.

Herken jij jezelf in dit verhaal en zou je ook gebruik willen maken van de mogelijkheden van Mijn Superkracht? Klik dan hier!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug