Mijn Superkracht.nl

26
05
2014

Plakangst

U herkent het vast wel. Je legt een leerling iets uit, iets wat meer dan vanzelfsprekend is, en dan…… De twijfel slaat toe, het “angstzweet” breekt uit, en het enige wat je dan kunt denken is: “Klopt dat wel?”. Wat zeg ik nu eigenlijk?” Helaas heb ik geen Nederlands gestudeerd, maar ik ben wel redelijk goed in taal. Soms zijn de dingen zoals ze zijn, en moet ik even nadenken over de regel. Maar, mocht ik daar niet uitkomen, is er altijd nog Google. Waarschijnlijk griezelt U nu al van mijn kommagebruik, maar daarover in een volgende column. Van de week had ik een leerling die schreef:”hard loopcircuit”, ik heb hem uitgelegd dat wanneer een loopcircuit hard is, je waarschijnlijk heel veel last van je knieën krijgt, maar de precieze regel kon ik daar niet bij bedenken.

Hoe zit het eigenlijk met die foutieve samengestelde woorden? En is het eigenlijk een foutieve samenstelling? Vanaf groep drie leren wij kinderen al hoe je om moet gaan met samengestelde woorden. Vorige week was de jaszak aan de beurt en deze week staan erop en erom centraal. Wanneer je gaat zoeken op internet blijkt dat het niet zozeer gaat om foutieve samenstellingen, maar om het onjuist gebruik van spaties.

De regel voor een samenstelling is als volgt: samenstellingen in het Nederlands worden altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen. Eventueel kan een koppelteken worden gebruikt om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken, maar het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout. Ook samenstellingen die bestaan uit drie of meer delen worden aan elkaar geschreven, dus ook waterkrachtcentrale of langetermijnplanning.

Wanneer U tijd heeft google op S.O.S. onjuist spatiegebruik en geniet……. Mocht u een leerling hebben die moeite heeft met samenstellingen. Speel galgje. Succes gegarandeerd!

Deze column schreef Marion voor het tijdschrift van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT). Meer informatie over de LBRT vindt u hier.

 

Door: Marion Visser

Marion heeft sinds 7 jaar een eigen praktijk voor remedial teaching in Rotterdam. Ik geniet er van om kinderen te zien groeien. Geen groter compliment dan een leerling die met sprongen vooruit gaat! Daarnaast ben ik sinds een aantal maanden Jungle Memory Coach.
Terug