Mijn Superkracht.nl

23
10
2014

Redactiesommen: een lastig verhaal?

een blad uit een rekenboek waarop een redactiesom staat. Op dat blad liggen een pen, stiften en knikkers.Gisteren plaatste ik deze tweet en merkte dat ik daar wat mee opriep. Ik kreeg meer retweets, favorieten en reacties dan ik meestal met mijn, in mijn ogen toch heel interessante ;), tweets bereik.

Druk bezig aan een nieuw blog over redactiesommen, de afbeelding is er ;) pic.twitter.com/Dsx2Jcq1dX

— Mijn Superkracht (@MijnSuperkracht) 22 oktober 2014

 

Natuurlijk weet ik wel dat veel kinderen redactiesommen, of verhaalsommen zoals ze ook wel genoemd worden, lastig vinden, maar dat een simpele tweet erover zo veel oproept verbaasde me.

Een lastig verhaal

Wat zorgt er nu voor dat redactiesommen zo veel oproepen? Waarschijnlijk het feit dat kinderen ze zo lastig vinden en dat een redactiesom veel meer vraagt dan alleen het kunnen rekenen.
Laten we eerst eens kijken wat een redactiesom is. Dit is een som waarbij je niet de kale som als opgave krijgt, zoals bijvoorbeeld 18 x 12 =, maar je krijgt een verhaal waar de som in verstopt zit.
Bij de meest eenvoudige redactiesommen is het een kort verhaal van 1 of 2 regels, maar naarmate de sommen moeilijker worden, wordt het verhaal vaak ook langer. Een extra nadeel daarvan is vaak dat er ook meer getalsmatige informatie gegeven wordt dan je nodig hebt bij de som of dat er juist van kinderen verwacht wordt dat ze informatie gaan gebruiken die niet in de som staat. Bijvoorbeeld hoeveel uren er in de dag zitten of weken in een jaar. Verder kan het ook nog gebeuren dat ze informatie uit een grafiek, kaart of andere bron moeten gebruiken.
Een redactiesom vraagt dus niet alleen van kinderen dat ze de som kunnen uitrekenen, maar ze moeten hem eerst kunnen vinden!

Een aanpak die werkt

Om de kinderen die bij mij komen te helpen deze opgaven op te lossen, maak ik gebruik van een vaste aanpak die ze uitdaagt de som op hun eigen manier op te lossen. Die aanpak is als volgt:

Wat moet ik weten?

Ik geef de kinderen markeerstiften waarmee ze tijdens het lezen van de som de getalsmatige informatie aanstrepen. Met een andere stift laat ik ze woorden die helpen bij de som, zoals verdelen, meer en hoger, aanstrepen. Een eenvoudig voorbeeld hiervan zie je op de afbeelding aan het begin van dit blog.

Wat ga ik uitrekenen?

De kinderen gaan nu op zoek naar de som die ze moeten uitrekenen. Als het ze niet lukt om die direct in het verhaal te vinden, maken we gebruik van de vertaalcirkel.

Ik reken de som uit

Ook hierbij gebruiken we de vertaalcirkel als het kind niet weet hoe hij een som uit moet rekenen.

een redactiesom waarbij gevraagd wordt hoeveel knikkers Klaas nog over heeft.Heb ik de vraag beantwoord?

Dit lijkt een overbodige vraag, maar bij redactiesommen is deze stap essentieel. Vaak wordt namelijk een vraag gesteld die de kinderen niet verwachten. Bij de som hiernaast rekenen ze uit hoeveel knikkers Klaas verloor, maar vergeten dat de vraag is hoeveel hij over heeft. Door even te controleren of je de vraag beantwoord heb, voorkom je dit soort fouten.

Kan mijn antwoord kloppen?

Deze vraag zorgt ervoor dat de kinderen van de som zonder betekenis weer teruggaan naar het verhaal. Ze vragen zich af of hun antwoord kan kloppen in dat verhaal. Als ze als antwoord hebben dat Klaas meer knikkers overhoudt dan dat hij had voordat hij verloor, weten ze dat ze ergens een vergissing hebben gemaakt en kunnen ze zichzelf verbeteren.

Raadsel opgelost!

Bij deze aanpak maakt het kind gebruik van het verhaal om de opgave op te lossen en daardoor lukt het soms zelfs om sommen uit te rekenen waarvoor hij de manier nog niet op school heeft geleerd.
Voor de kinderen in mijn praktijk zijn redactiesommen nu geen problemen meer, maar raadsels waar ze het antwoord op willen en kunnen vinden!

Mag ik jouw kind ook laten zien hoe deze aanpak werkt? Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek!

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug