Mijn Superkracht.nl

15
09
2012

Sociale Vaardigheidstraining : doen wat werkt

Hoe kinderen in een Sociale Vaardigheidstraining kunnen leren conflicten handiger op te lossen

Leren door Ruzie

Wanneer kinderen samen spelen, hebben ze regelmatig ruzie. Vaak zijn kortdurende discussies over wie met welke auto of pop mag spelen, wat ze gaan doen of wie er nu op de fiets mag.  Jonge kinderen hebben nog hulp nodig om het op te lossen, maar naarmate kinderen ouder worden leren ze er samen uit te komen. Ze gaan vaak onderhandelen en je hoort al kleuters tegen elkaar zeggen “Eerst mag ik een rondje, daarna jij, goed?”

Door die ruzies leren kinderen om te gaan met iemand die iets anders wil dan zij en elk kind heeft een eigen manier om dat op te lossen.

Als de oplossing een probleem is

Als opvoeder hoop je dat een kind leert voor zichzelf op te komen op een manier die ook voor de ander prettig is en de meeste kinderen lukt dat ook goed. Er zijn echter ook kinderen die conflicten uit de weg gaan en daardoor snel de ander zijn zin geven. En natuurlijk kennen we ook de kinderen die te agressief zijn en zo hun zin afdwingen. De manieren waarop deze twee groepen kinderen met conflicten omgaan, zijn voor henzelf een probleem. Want een kind dat te vaak de ander laat bepalen, voelt zich daar niet prettig bij en een agressief kind krijgt vaak een agressieve reactie terug.

Andere manieren leren

In een Sociale vaardigheidstraining (SoVa-training) kunnen deze kinderen leren om op een andere manier conflicten op te lossen. Ze leren een manier te kiezen die voor henzelf en hun omgeving prettig is en bij de situatie past. En vooral dit laatste is van groot belang, want de manier waarop ze nu iets oplossen is niet verkeerd. Sterker nog, in de training zullen ze merken dat andere kinderen iets van hun oplossing kunnen leren. Ze gebruiken deze manier echter in elke situatie, ook als hij niet zo handig is en krijgen daardoor niet wat ze willen.

In de training oefenen de kinderen verschillende manieren van reageren en ervaren ze het verschil. Zo kunnen ze op den duur kiezen hoe ze iets op willen lossen  en loopt het spelen met andere kinderen veel fijner.

Hier lees je meer over pesten en hoe je dit kunt helpen tegengaan.

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug