Mijn Superkracht.nl

02
03
2014

Uitlegfimpjes: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Een schriftje waarin de som 18+43 is uitgelegd met verschillende kleuren. Er liggen 2 stiften naast.Zeer regelmatig komen er hier ouders die mij vragen hun kind te gaan begeleiden omdat het helpen bij het huiswerk uit loopt op ruzie. Want mama of papa doet het heel anders dan de juf en ze hopen van harte dat wat het kind laat zien als de manier van de juf niet ècht de manier van de juf is.
Ook in mijn begeleiding loop ik hier vaak tegenaan. Ik heb het voordeel dat ik meestal wel ongeveer weet welke manieren juffen of meneren gebruiken en daardoor komen we er wel uit, maar het is toch wel lastig soms. En ik weet ook dat het huiswerk dat ik opgeef weer kan zorgen voor nieuwe discussies, want ook ik doe het anders dan papa of mama en met een beetje pech ook anders dan de juf…

Uitlegschriftje

Om deze discussies te voorkomen gebruikte ik meestal een uitleg- of spiekschriftje. Daarin schreef ik alles wat ik uitlegde zo duidelijk mogelijk op, zodat iedereen kon lezen welke manier ik gebruik met een kind. Bij eenvoudige regels of sommen makkelijk te doen, maar als het moeilijker wordt, wordt het ook moeilijker goed op te schrijven. Hoewel kleuren en stappenplannen dan kunnen helpen, geeft dat soms eerder meer dan minder onduidelijkheid.

Filmpjes groot succes

Toen ik me verder ging verdiepen in welke tools ik kon gebruiken bij de online Remedial Teaching ontdekte ik dat het zelf maken van filmpjes helemaal niet zo heel moeilijk is. In het begin gebruikte ik die mogelijkheid alleen om huiswerk na te kijken voor mijn online klanten, maar al heel snel merkte ik dat dit ook een ideale oplossing was om mijn uitleg visueel te maken voor de leerlingen die gewoon in mijn praktijk komen.
In de filmpjes kan ik veel makkelijker dingen uitleggen, ik stuur ouders en leerkrachten een link waardoor iedereen weet hoe iets is aangeboden en de kinderen vinden het geweldig om te doen.

En wat ik een heel groot voordeel vind: door het nadenken over hoe we iets in het filmpje gaan weergeven, leren de kinderen om het geleerde in een andere situatie toe te passen. Het blijft daardoor veel beter hangen.

Nadelen

Natuurlijk heeft deze manier van werken ook nadelen. Ik heb al snel geleerd dat het vooral belangrijk is om niet te veel waarde te hechten aan hoe de films er uit zien. Echt mooie films maak je namelijk niet heel snel en makkelijk. Om die te maken moet ik of een te groot deel van de begeleidingssessie besteden of ik moet het later nog gaan zitten bewerken als de leerling er niet bij is, waardoor die er minder bij betrokken is. Daarom kies ik ervoor om filmpjes te maken die er niet geweldig uitzien, maar die ik wel kan maken tijdens een sessie.
Verder plaats ik de filmpjes afgeschermd op YouTube. Dit betekent dat je ze pas kan bekijken als je de, totaal onlogische, link hebt. Daardoor zijn de filmpjes niet heel handig per leerling bij elkaar te zetten.
Het laatste nadeel is dat kinderen de filmpjes meestal niet zomaar kunnen bekijken in de klas. Daarom gebruik ik naast de filmpjes nog steeds schriftjes als geheugensteun.

Al met al ben ik, maar zijn ook mijn leerlingen, hun ouders en hun leerkrachten, erg enthousiast over het werken met uitlegfilmpjes. En mocht je na het lezen van dit blog nieuwsgierig zijn hoe die filmpjes er uit zien, hier kun je er één bekijken.

Zelf gebruiken

Zou jij gebruik willen maken van de algemene uitlegfilmpjes van Mijn Superkracht? Meld je dan nu aan voor een videolicentie!

 

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug