Mijn Superkracht.nl

12
05
2017

Wat is het nut van het meten van de leessnelheid?

Op Facebook kwam ik onlangs dit artikel tegen over het feit dat vooral begrip van een tekst belangrijk is en niet zozeer de snelheid waarop een tekst gelezen wordt. Uiteraard ben ik het hier volledig mee eens, maar als ik bij een kind een toets afnemen aan het begin van een begeleidingstraject, of als ik een handelingsplan evalueer, neem ik wel toetsen af waarbij een kind op tempo moet lezen. Waarom doe ik dat?

3 redenen om de leessnelheid te meten

  1. De leessnelheid is een indicatie van het leesniveau van een kind.
    De bedoeling is dat kinderen woorden tijdens het lezen direct herkennen, hoe meer woorden ze direct herkennen, hoe minder aandacht er nodig is om de tekst te lezen, en hoe meer ruimte er is in hun hoofd om de tekst te begrijpen. Deels kan ik zien tijdens de toets of kinderen de woorden direct herkennen, maar een deel gebeurt in hun hoofd en is voor mij niet zichtbaar, het tempo waarop ze tekst lezen is dan een goeie indicatie.
     
  2. In de leessnelheid is de groei zichtbaar voor het kind zelf.
    Kinderen die heel hard aan het oefenen zijn met lezen willen zelf ook graag weten of ze vooruit gegaan zijn. Als ze dan zien dat ze in dezelfde tijd meer woorden goed kunnen lezen of dat ze dezelfde tekst in een kortere tijd kunnen lezen, is voor hen een vooruitgang duidelijk zichtbaar.
     
  3. De leessnelheid is objectief te meten.
    Ik vind het belangrijk om bij het zichtbaar maken van de groei van een kind ander gegeven te hebben dan alleen mijn eigen observaties. Bij het technisch lezen kun je twee factoren meten, het aantal fout gelezen woorden en het leestempo. Die twee samen geven naast mijn observaties een duidelijk beeld van het leesniveau van een kind. Doordat deze twee meetbaar zijn, kan ik duidelijker aangeven in hoeverre hier wel of geen sprake is van een leesachterstand. Dit is uiteraard ook belangrijk wanneer er mogelijk sprake is van dyslexie.

Leessnelheid meten bij het oefenen

Voor sommige kinderen is het heel fijn als ik de leessnelheid niet alleen meet bij de toetsen, maar ook bij het oefenen. Zoals in het bovenstaande artikel ook beschreven stond zijn er kinderen die het heel fijn vinden om steeds te proberen zichzelf te verbeteren en een betere tijd neer te zetten, voor hen maak ik een leeslogboek waarin we steeds meten wat het verschil is tussen de eerste en de laatste keer lezen van een tekst. Met behulp van een grafiek laat ik dan zien hoezeer ze vooruit gaan. Bij kinderen die hier onzeker van worden of die faalangst hebben, doe ik dit uiteraard niet.

Wil je meer weten over de manier waarop ik werk met kinderen of wil je tips om je kind te begeleiden wanneer er sprake is van een leesachterstand? Meld je dan aan om mijn mails te ontvangen, je ontvangt dan ook gratis het e-book over Cito-toetsen.

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug