Mijn Superkracht.nl

29
08
2012

Weer naar school: een goed begin is het halve werk

Hoe je er als ouder samen met de leerkracht voor zorgt dat je kind het schooljaar goed kan starten

Weer naar school, niet voor elk kind fijn

Komende maandag beginnen de scholen weer in Noord-Nederland en daarmee is de grote vakantie echt afgelopen. Voor de meeste kinderen is het fijn om weer naar school te gaan. Ze zijn heel blij om hun vriendjes weer te zien en naar een nieuwe juf te gaan. Er zijn echter kinderen voor wie dat helemaal niet fijn is. Een nieuwe leerkracht betekent weer moeten wennen aan een nieuwe aanpak en andere begeleiding. Want hoe goed de overdracht ook is, deze leerkracht doet het toch anders dan de vorige.

Ook spannend voor de ouder

Ook voor de ouders van kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden is het begin van een nieuw schooljaar spannend. Hoe zal het gaan? Lukt het deze leerkracht om aan te sluiten bij mijn kind? En hoe weet ik als ouder hoe de begeleiding verloopt. Vaak is het afwachten wat de resultaten zijn en heb je tot die tijd als ouder geen duidelijk beeld van wat er precies in de klas gebeurt. Ook hoor ik van veel ouders dat ze in de opstart van het schooljaar niet direct een afspraak willen maken met de leerkracht. Ze zijn bang dat die het te druk heeft en wachten dus even tot alles loopt voordat ze met de leerkracht in gesprek gaan.

Wel of niet in gesprek?

Het is heel begrijpelijk dat je als ouder even afwacht en de leerkracht doet dat waarschijnlijk ook. Hij wil graag je kind leren kennen en iets te vertellen hebben  tijdens dat eerste gesprek. Toch is het verstandig om dit gesprek snel aan te gaan, want het levert veel om als de begeleiding direct goed opgezet wordt. Een goede insteek kan zijn om alvast het begeleidings- of handelingsplan te bespreken.

Gaat dit plan werken?

De ouder kan dan waardevolle aanvullingen geven en kijken of het plan volgens hem bij de leerling past. Kort gezegd: gaat dit plan voor dit kind werken?

De leerkracht heeft door dit gesprek direct de kans om de ouder te betrekken bij de begeleiding en dit kan in een later stadium veel problemen voorkomen. Verder kan hij bij dit gesprek direct zorgen voor reƫle verwachtingen. Kort gezegd: gaat dit plan in deze klas werken?

Vervolgafspraak

Wanneer er aan het einde van het gesprek een mooi plan is opgesteld, is het goed om direct een afspraak te maken voor een volgend gesprek. Op die manier weet je zeker dat het plan actief gebruikt gaat worden en dat je binnen afzienbare tijd gaat kijken of het werkt.

Wil je in de vakantie op een leuke manier oefenen met rekenen? Hier lees je tips.

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug