Mijn Superkracht.nl

09
09
2019

Begrijpend lezen is net als een escaperoom

Ik hoor je denken, dat kan toch niet? Nou denk er maar eens over na. In een escaperoom heb je bepaalde vaardigheden nodig net als bij begrijpend lezen. In dit blog richt ik mij op een aantal vaardigheden van begrijpend lezen en volgt er binnenkort weer een ander blog over andere vaardigheden of andere stappen tijdens het leesproces.

Escaperoom

Een escaperoom is een kamer waaruit je binnen een bepaalde tijd moet zien te ontsnappen aan de hand van opdrachten. Een stukje inzicht in je eigen kennen en kunnen is daarbij wel handig. Alleen is het in een escaperoom zo dat je in een groep werkt en door elkaars talenten te ontwikkelen je er samen weer uit komt (al dan niet binnen de tijd). Bij begrijpend lezen draait het in de meeste gevallen om je eigen kennis en kunde. Waarbij kids natuurlijk wel steun hebben aan mede leerlingen of de leerkracht.

Kennis en vaardigheden

Een poosje terug was ik bij mijn businesscoach voor een livedag. We hadden een interessant onderwerp en na afloop gingen we in groepjes de escaperoom in. Achteraf vroeg onze coach welke vaardigheden wij nodig hadden gehad en wat ons bij onszelf was opgevallen. Die vaardigheden gebruiken wij voor het runnen van onze bedrijven (sommige ontdekten door deze reflectie dat zij talenten hebben die ze nu nog niet gebruikten in hun bedrijf).
Dit is ook te vertalen naar begrijpend lezen want er zijn een aantal vaardigheden die overlappen.
Hieronder een aantal daarvan:

  • Je moet het algehele overzicht houden
  • Je moet onderscheiden welke details wel of niet belangrijk zijn
  • Je moet weten waar je je oplossingen op de vraagstukken kunt vinden
  • Je moet kunnen schakelen tussen verschillende vaardigheden en je niet blind staren op één onderdeel
  • Reflecteren na afloop op je eigen werkhouding

Tijd voor actie, maar welke?

Zo werkt dat bij begrijpend lezen ook. Voordat je een tekst gaat lezen stel je jezelf al een aantal vragen: waar gaat het over, wat weet ik er al van en wat voor soort tekst is dit? Moet ik na het lezen van deze tekst actie ondernemen?
Hieronder enkele voorbeelden:

  • vragen beantwoorden
  • een samenvatting maken omdat je leert voor een toets
  • het is een brief waar een reactie van jou op wordt verwacht

Als je de tekst leest ga je voor jezelf na wat wel en niet belangrijk is. Wat hoofdzaken zijn en wat de details zijn.
Als er bij de tekst verwacht wordt dat je er vragen over kunt beantwoorden, ga je niet weer bovenaan de tekst beginnen met lezen. Je vaardigheid ‘overzicht’ is hierbij belangrijk. Zo kun je gemakkelijk zien aan bijvoorbeeld de tussenkopjes of bijbehorende afbeeldingen waar in de tekst het ongeveer over die vraag gaat. Hierbij is je woordenschat ook erg belangrijk. Zo wordt er vaak met synoniemen gewerkt (woorden die ongeveer hetzelfde betekenen). Je moet dan wel weten dat het over hetzelfde gaat. Door te werken aan die vaardigheden tijdens het lezen van verschillende soorten teksten krijg je goed overzicht.

Terugblikken

Na afloop kun je in een escaperoom altijd te weten komen hoe de kamer in elkaar zat, waar eventueel gemiste oplossingen verborgen lagen en hoe je daar dus achter had kunnen komen. Door meerdere malen naar een escaperoom te gaan worden je vaardigheden beter. Ook dit is voor begrijpend lezen net zo.
Als je reflecteert op je eigen aandeel en leert van je ‘fouten’ dan kun je dat meenemen als je een volgende tekst gaat aanpakken. Zo is er bijvoorbeeld een leerling in mijn praktijk die de vragen letterlijk in de tekst kan vinden maar dit niet deed. Hij keek alleen naar de antwoorden en koos er 1 waarvan hij dacht dat het wel goed was. Door hem te wijzen op het terugzoeken en markeren van het bewijs in de tekst is hij hier nu een kei in en heeft hij die hulp niet meer nodig.

Alle teksten de baas worden, is de oplossing!

Zinkt bij jouw kind de moed al in de schoenen als er een grote lap tekst gelezen moet worden?
Heb je ook strijd in huis over hoe je kind een toets moet leren?
Markeert jouw kind de hele tekst als samenvatting?

Gun je kind dan de kans om alle teksten de baas te worden door deel te nemen aan de groepstraining ‘Alle teksten de baas voor kids uit groep 5-8 die 11 september aanstaande start

ZODAT:
✓ geen enkele tekst meer lastig is
✓ je kind een grote sprong voorwaarts zal laten zien in resultaat
✓ je kind succes ervaringen op doet die een leven lang meegaan
✓ je kind (weer) met plezier teksten onder ogen komt
✓ zelfvertrouwen (terug) krijgt
✓ thuis de strijd niet (meer) aan gaat om te lezen
✓ Je kind de geleerde vaardigheden tijdens de methode- en Cito-toetsen direct al in praktijk kan brengen

Meer informatie lezen en direct aanmelden kan via het klikken op de onderstaande knop.

Is deze map op 11 september van jouw kind?

 

Door: Linda Tukker

Hoi ik ben Linda, eigenaresse van RT praktijk InZicht. Ik begeleid kinderen in de leeftijd van 6-16 jaar bij leerproblemen of een leerachterstand voor taal, lezen, woordenschat, spelling, rekenen of motoriek. Leren door bewegen is mijn specialiteit.
Terug