Mijn Superkracht.nl

23
08
2020

Het museum, een grote inspiratiebron

Schilderij van Pieter Bruegel- de Oude 1559 met 125 spreekwoorden en gezegdes, hangt in het Frans Hals museum in Haarlem

In de vakantie gaan we graag op pad. De afgelopen twee blogs die ik schreef, gingen daar ook over namelijk over de markt en over de sneltrein. Vandaag neem ik je mee in mijn museumavonturen van de afgelopen tijd en laat ik je zien welke algemene kennis en vaardigheden je kind/leerling kan opdoen.

Ben jij pas nog naar een museum geweest?

Ik wel. Vorig jaar gaf ik mijn vader een museumjaarkaart cadeau en ik kocht er zelf ook één zodat we samen op stap konden. Aangezien we beide dol zijn op schilderijen uit de Gouden Eeuw, kon het natuurlijk niet anders dan dat we diverse musea hebben bezocht waar mooie kunstwerken te zien waren. Een kleine greep uit de bezoekjes: Het Frans Hals en Teylers museum in Haarlem, Het Mauritshuis in Den Haag maar ook het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden hebben we pas weer eens bezocht. 

Waarom zou je samen met je kind naar een museum gaan?

Allereerst vind ik het wel een beetje bij de opvoeding horen. Voor mij was en is het echt een uitje. Iets bijzonders. Ik leer over een bepaald onderwerp tijdens mijn bezoek aan het museum. Ik verbaas mij over mooie schilderijen, bepaalde technieken of vaardigheden van die tijd waarin die mensen leefden. Je verrijkt met zo’n museumbezoek je eigen kennis en woordenschat én als je naar een ‘doe’- museum gaat doe je vaak ook nieuwe vaardigheden op. Voor kinderen zijn dat vaak wel de meest interessantste musea. Leren door doen blijft ook langer hangen dan alleen iets zien of horen. Met zoveel mogelijk zintuigen iets beleven landt dieper in het geheugen en als het een positieve ervaring is (wat het 9 van de 10 keer toch wel is) dan kun je het makkelijk terugroepen uit je geheugen en die kennis of vaardigheden toepassen in je dagelijkse taalgebruik. Natuurlijk hoef je voor een activiteit waarbij je zoveel mogelijk zintuigen gebruikt niet naar een museum maar nu richt ik mij daar in dit blog verder wel op.

Voorpret

Soms wordt een kind pas op de dag van het museum vertelt dat hij of zij daar naar toe gaat. Denk eens na over alle organisatorische onderdelen die erbij komen kijken vóórdat je naar het museum toe gaat. Betrek je kind daar al bij. Stel je kind eens de vraag: naar wat voor een soort museum zou jij willen gaan? Waarom? (Als je wilt dat je kind optimaal leert is het natuurlijk wel handig dat het aansluit bij de interesses van je kind.

Begin bij het begin

Ga dan samen op zoek naar dat thema en kijk waar je heen kunt. Doe dat samen en bedenk vervolgens hoe je gaat, wat er voor nodig is om daar te komen en laat je kind eens meedenken over reserveren. (Hier komt meteen het plannen om de hoek kijken, dit is een executieve functie in het brein die dan getraind wordt en dat is heel handig voor ‘later’ zoals bij het plannen van huiswerk en in het VO en daarna).
Door dit samen te doen creëer je besef bij je kind, kun je samen genieten van de voorpret (samen is altijd leuker dan alleen) én je komt misschien bij een heel ander museum op een andere plek uit dan je zelf misschien van te voren had bedacht

Op pad

Voordat je op pad kunt is het slim om samen na te denken over hoe laat je op staat, hoeveel tijd heb je nodig om weg te kunnen of om daar te komen? Hoe laat moet je weg? Hoeveel geld neem je mee/ wil je maximaal uitgeven? Staat er die dag nog meer op de planning om rekening mee te houden? enz. Dit zijn dingen die jij als ouder normaal gesproken voor je rekening neemt maar betrek je kind hierbij. Dit wordt jouw kind namelijk niet op school of ergens anders geleerd. Toch wordt er ‘later’ wel verwacht dat jouw kind dit kan. Zijn er vooraf dingen die jouw kind écht wil weten? Handig als je daar alert op bent en je kind gericht ergens naar kan laten zoeken/kijken/vragen.

Gedrag

Als je eenmaal bent gearriveerd zijn er natuurlijk ‘gedragscodes’ waaraan we ons dienen te houden. Is je kind zich hier bewust van? In de corona tijd is het belangrijk om afstand te houden, met zo min mogelijk mensen in een zaal te zijn (vaak staat het wel aangegeven) enz. Sta daar samen ook even bij stil.

Goud waard!

Geniet samen van alle spectaculaire dingen die je ziet, voelt, hoort, ruikt en wellicht wel proeft of maakt. Dan wordt het een top dag! Leg je het moment vast door leuke foto’s te maken? Zo kan je kind er na afloop aan anderen makkelijker over vertellen. Kinderen met taalproblemen of een TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebben hier veel baat bij. Biedt hen dan ook die ‘kapstok’ om hun verhaal te laten navertellen.

Overlap met andere vakgebieden

  • Ik noemde al even de executieve functie plannen. Gedrag is onderdeel wat voortkomt uit het goed kunnen reguleren van deze functies (op je beurt wachten, emoties, geheugen, focus/ aandacht, grenzen aangeven, flexibiliteit en reflectie). Al deze functies spelen allemaal een rol als je een dagje naar een museum gaat.
  • Bij het plannen komt ook inzicht in tijd en afstand om de hoek kijken, geld (rekenen)
  • Bijschriften lezen, informatie opzoeken, vragen stellen aan een medewerker, op een schilderij -zoals bovenaan dit blog- opzoek gaan naar spreekwoorden en gezegdes (taal/ (begrijpend)lezen en woordenschat)
  • Als er speurtochten kunnen worden gedaan in een museum zoals in het Rijksmuseum van Oudheden, dan komt het schrijven en spelling ook aan bod.
  • Aangezien musea veel tentoonstellen over het verleden komt het vak geschiedenis ook aan bod. Kan jouw kind de nieuwe kennis koppelen aan geleerde kennis van school? Of een beetje voor zich zien op een mentale tijdbalk?
  • Topografie en aardrijkskunde heb je nodig als je gaat uitzoeken welke route je gaat maken. Kent je kind de plaats waar je naar toe gaat? Weet hij/zij waar het vlakbij ligt?

Dus…

Zo zie je maar weer wat er allemaal ‘stiekem’ de revu passeert als jullie naar een museum gaan en dat er voor jou dus veel mogelijkheden zijn om je kind ongemerkt te laten oefenen met reeds opgedane kennis en in aanraking te laten komen met nieuwe kennis en vaardigheden. Wie weet valt het zelfs wel te gebruiken voor een werkstuk of spreekbeurt. Ik had een leerling in groep 6 die met haar vader naar een automuseum was geweest. Het onderwerp van haar werkstuk was later dat jaar: auto’s. Het zat boordevol informatie die ze in het museum had opgedaan. Hoe gaaf is dat? Dan is het een nóg grotere win-win situatie.

Reeks van drie

Dit was deel 3 in de reeks van 3 blogs over de algemene kennis en vaardigheden die jij je kind in een vakantieperiode (of weekend) kunt bijbrengen. Deel dit blog en de twee eerder genoemde blogs in de inleiding rustig met andere ouders. Hoe meer mensen zich hier bewust van zijn hoe beter. Ik heb je zo -hoop ik- een hoop handvatten meegegeven om lekker op pad te gaan. Veel plezier enne… leuk als je mij laat weten wat jij bewust aan nieuwe algemene kennis en vaardigheden hebt kunnen en willen bijbrengen.

Door: Linda Tukker

Hoi ik ben Linda, eigenaresse van RT praktijk InZicht. Ik begeleid kinderen in de leeftijd van 6-16 jaar bij leerproblemen of een leerachterstand voor taal, lezen, woordenschat, spelling, rekenen of motoriek. Leren door bewegen is mijn specialiteit.
Terug