Mijn Superkracht.nl

16
09
2020

Het succes van de stroopwafelsom

Afgelopen maandag kwam mijn zoon vol enthousiasme thuis uit school; ze hadden eindelijk uitleg gekregen over de stroopwafelsom. Hij wachtte daar al 3 hele schoolweken op, want de kinderen die vorig jaar bij deze leerkracht in klas zaten, hadden al verteld dat hij altijd rekent met stroopwafels.

stroopwafelsom: een stapel van 8 stroopwafels op een servetje met een touwtje erom. Eronder staat een rode balk met het logo van Mijn Superkracht en de tekst "Stroopwafelsom"Thuis hadden wij al gespeculeerd over wat voor soort som de stroopwafelsom zou kunnen zijn. Ikzelf dacht direct aan breuken en delen, weer eens wat anders dan pizza's. Eventueel zou het ook nog oppervlakte kunnen zijn, dan konden de kinderen de vakjes op de stroopwafel tellen.

Toen het bleek te gaan om cijferen, was ik even stil. Hoe cijfer je met stroopwafels? Mijn zoon kon het me perfect uitleggen. Er gaan namelijk 10 stroopwafels in een zakje en 10 zakjes in een doos. Als je dus te weinig losse stroopwafels hebt, trek je een nieuw zakje open. En je laat stroopwafels ook niet los oud liggen worden als ze in een zakje passen.

Een geweldige uitleg natuurlijk, zowel van mijn zoon als van zijn leerkracht. Hij gebruikt dit voorbeeld altijd en het spreekt zo aan dat kinderen dit al aan elkaar vertellen als ze het erover hebben hoe het is om bij deze leerkracht in de klas te zitten. Dit vergeten ze nooit meer en waarschijnlijk zorgt dat er ook voor dat ze de bijbehorende uitleg nooit meer vergeten.

Wisselen en lenen zijn lastige handelingen. Kinderen hebben vooral bij het lenen de neiging om gewoon de cijfers om te draaien. 3 - 4 kan niet, dus dan doen we gewoon 4 -3 en het Onder elkaar aftrekken waarbij eenfout is gemaakt doordat er niet geleend is. De cijfers zijn gewoon andersom van elkaar afgehaald.probleem is opgelost. Bij mijn zoon hoef ik, als hij dit wil doen, alleen maar te zeggen dat hij nog een zakje open kan maken en hij weet wat de bedoeling is.

Op deze manier een context geven aan sommen werkt enorm goed. Dit helpt kinderen om sommen uit te rekenen waar ze anders niet uit zouden komen. Maar context kan een som ook juist moeilijker maken. Dat gebeurt veel bij redactiesommen en verhaalsommen. Ik zie bij veel van mijn leerlingen dat ze de sommen technisch uit zouden kunnen rekenen, als ze erachter zouden kunnen komen welke som er eigenlijk uitgerekend moet worden. Om ze hierbij te helpen, gebruik ik een vast stappenplan.

Dit stappenplan laat ik je graag zien, zodat jij dit ook kunt gebruiken als voor jouw kind of leerling de context voor verwarring zorgt. Overigens werkt dit stappenplan ook als er juist geen context is en een kind de som daardoor niet uit kan rekenen.
Morgen verzorg ik een gratis webinar, waarin ik alle stappen in het plan laat zien en ook wat meer vertel over hoe het tot stand is gekomen. Je kunt live deel nemen, maar ook achteraf de opname bekijken. Als je je hier aanmeldt, ontvang je direct de link om deel te nemen. De link naar de opname krijg je achteraf.

 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug