Mijn Superkracht.nl

19
12
2019

Prestatiedruk: hoe hoog leg jij de lat voor jouw kind of leerling?

Doe jij er aan mee om voor jouw kind of leerling die lat zo hoog mogelijk te leggen?

Tja… de cito’s staan na de kerstvakantie weer voor de deur en ouders klopten massaal aan voor hun kids om ze nog even ‘op te krikken’ naar een hoger niveau. Zij leggen de lat erg hoog en creëren hiermee prestatiedruk bij kids. Daar doe ik niet aan mee. Wat ik doe is kijken naar wat er in een kind zit aan kennis en vaardigheden en deze naar boven kan halen. Daarom lever ik in mijn praktijk begeleiding op maat, ik kijk naar wat een kind nodig heeft en ga van daaruit aan de slag, ook al betekent dat dan dat ik 3 stappen terug moet.

Haalbaar?

Ik hoor en zie het fenomeen prestatiedruk om mij heen zowel op scholen als bij ouders. De kids werken zich een slag in de rondte om maar te laten zien wat ze (aan) kunnen. De vraag is: ten koste van wat?

Hoge doelen stellen daar is niks mis mee mits ze haalbaar zijn!
 

Hoe ver laten we het gaan?

Zo hoorde ik dat kids in groep 4 tafels op school aangeboden krijgen, dit thuis moeten leren om vervolgens onder tijdsdruk een tempotoets te maken. Niet gehaald dan moet er nog harder worden geoefend en kunnen kids een herkansing doen! School had aan ouders (die toch wel even verhaal gingen halen) aangegeven dat dit een belangrijk onderdeel is in dit leerjaar en dat het fijn is als er thuis geoefend wordt zodat er op de rekentoetsen (ze doelen hierbij op de cito toetsen) goede resultaten zullen worden behaald.

Met mate

Ik ben een voorstander van automatiseren door veel te herhalen in afwisselende setting en het tempo op te voeren waar mogelijk maar niet in deze mate. Als een kind de aangeboden stof niet 1,2,3 oppikt kan dat een signaal voor de leerkracht en ouders zijn. Fijn als ouders thuis dagelijks oefenen maar laat een kind ook nog kind zijn. Kids angst aanpraten over een mogelijke herkansing is niet een goede aanpak. Als het niet in één keer lukt is dat een teken dat het op een andere manier misschien wel lukt maar dat deze aanpak voor deze groep leerlingen dan dus niet werkt.

Je hoort er niet bij

Om in dit voorbeeld te blijven: een goede rekenaar moest ook deze tempotoets doen. Normaal geen enkel probleem (bleek uit voorgaande toetsen) nu werd er van te voren zo’n druk op de uitslag en de herkansing gelegd dat zij thuis al had aangegeven bang te zijn om het niet te halen en inderdaad was dichtgeklapt op het toetsmoment en een herkansing nodig had. Daarbij kwam de extra factor dat kids uit groep 4 onderling elkaar bekritiseren op hun scores. Heb je een herkansing nodig? Dan hoor je niet bij de goede/ slimme kids uit de klas.

Hoezo we helpen kids niet aan stressvolle gedachten? Nou zo dus wel!

Vorige keer

Dit is slechts één van de voorbeelden die ik de afgelopen tijd om mij heen zag en hoorde. In een vorig blog schreef ik al eens dat het onzin is om zoveel tijd te steken in het oefenen voor de DMT (drie minuten toets waarbij woordrijen gelezen worden). Ook gaf ik daarvoor tips. Gemist? Lees het HIER.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 kids stress ervaart en uit 9 van de 10 gevallen daar lichamelijke klachten door heeft ontwikkeld (slecht slapen/ eten, concentratieproblemen, hoofd- of buikpijn zijn de meest genoemde signalen).

Dit komt door te veel prikkels én door de prestatiedruk. Voor die kids zijn toetsweken zoals eind januari op de basisscholen een nachtmerrie.

We roepen in onderwijsland al jaren: nee de cito is niet alles zeggend… nou inmiddels zijn ouders er ook wel achter dat hun kind keihard wordt afgerekend op de cito resultaten. Dus zoeken zij naar opties thuis of extern om de lat zo hoog mogelijk te leggen zodat hun kind goed presteert wanneer dat extra van belang is.

Mijn advies

Begeleid met mate, zorg dat er genoeg rustmomenten worden ingebouwd thuis zodat een kind ook kan spelen en ‘lummelen’ (zonder beeldscherm). Dan komt het brein in een ontspannen sfeer en neemt een kind leerstof sneller op dan wanneer het kind altijd maar iets moet. Het brein heeft ook tijd nodig om te resetten!

Andere oefenvorm

Besteed in de Kerstvakantie dus niet elke dag tijd aan school. Als je opdracht van school/ remedial teaching hebt gekregen om te lezen of rekenen doe dit dan maximaal een paar minuten per dag en haal de druk er af! Hoe? Door het eens op een ‘gekke’ manier te doen. Lees bijvoorbeeld een blz. uit een boek terwijl je door de kamer loopt met je boek of leg de spelling of rekensommen eens op de tafel en mep er op met een krant om het goede antwoord te geven.

Wees je bewust van de prestatiedruk die kids ervaren door die hoogte van de lat!

Ik hoop dat ik je de kerstvakantie in stuur met wat stof tot nadenken ????
Via deze weg wens ik je een gezellige en fijne tijd toe met rustmomenten voor jou en de kids! Tot in 2020!

Wil je hier een keer over sparren voor extra tips ten behoeve van jouw specifieke situatie? Boek dan een gratis sessie voor in januari zodat je 30 minuten lang GRATIS van mijn kennis en ervaringen gebruik kunt maken.

Door: Linda Tukker

Hoi ik ben Linda, eigenaresse van RT praktijk InZicht. Ik begeleid kinderen in de leeftijd van 6-16 jaar bij leerproblemen of een leerachterstand voor taal, lezen, woordenschat, spelling, rekenen of motoriek. Leren door bewegen is mijn specialiteit.
Terug