Mijn Superkracht.nl

21
10
2019

Wat eten en spelen op een tablet met elkaar te maken hebben...

Stel je voor dat iemand tegen jou zegt dat je niet meer dan een uur per dag mag lezen, en dat elk gelezen moment meetelt, dus dit blog, je boodschappenlijstje, vergaderstukken, de ondertiteling bij een film, enz. telt allemaal mee. En als je gevraagd wordt waarom krijg je een uitgebreide uitleg over waar het allemaal niet goed voor zou zijn. Wat zou je reactie hierop zijn? Ga je direct stoppen met lezen of wil je er eerst even wat meer over weten?

Maximaal 1 uur

Als het gaat om jonge kinderen en tablets is dit ongeveer wat er gebeurt, er wordt gezegd dat ze maximaal 1 uur per dag "schermtijd' mogen hebben. Zo werd bijvoorbeeld deze post gedeeld door het SLO en de reacties liegen er niet om: het merendeel van de reageerders is fel tegen het gebruik van digitale middelen in groep 1 en 2. Overigens krijgt de post ook veel likes, dus "we" zijn het hierover duidelijk niet helemaal eens.

Zelf ben ik dan wel benieuwd waar deze genoemde grens dan precies vandaan komt, is meer dan een uur schermtijd echt zo'n probleem en waarom dan? Ik ben geen wetenschapper en heb hier geen onderzoek naar gedaan, dus ik ga eens op zoek naar meer informatie hierover.

Veel schermtijd is slecht voor de ontwikkeling van kinderen

Het eerste artikel(1) dat ik tegenkom is op het eerste gezicht duidelijk: veel schermtijd is slecht voor de ontwikkeling van kinderen. Maar even verder lezend volgt wel de nuance, het gaat in dit artikel om "excessieve" schermtijd en er is kritiek op de onderzoeksmethode. Bovendien blijkt de invloed van de schermtijd kleiner dan bijvoorbeeld de invloed van slaap, gezinsinkomen of het wel of niet voorlezen.

Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen, maar ik kan me zomaar voorstellen dat deze factoren ook invloed hebben op de schermtijd en dat de hoeveelheid schermtijd dus niet noodzakelijk de oorzaak van de mindere ontwikkeling hoeft te zijn... Maar dat laat ik graag aan de dames en heren wetenschappers over.

Advies van de WHO

Ik zoek en lees nog even verder en even later vind ik een artikel(2) over een advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Om ontwikkelingsproblemen en obesitas bij kinderen tegen te gaan geeft de WHO een breed advies om kinderen voldoende te laten te bewegen, minder te laten zitten en voldoende te laten slapen. Hier maakt een richtlijn om kinderen maximaal een uur schermtijd te geven deel van uit. De WHO adviseert de schermtijd te vervangen door actief spelen en door "betere" zittende activiteiten zoals lezen, zingen en puzzelen.

Even doorlezend blijkt echter dat "de wetenschap" hier iets anders over denkt: niet zozeer hoeveel tijd kinderen achter een scherm doorbrengen heeft invloed, het gaat er vooral om hoe ze die tijd besteden.

En dus?

Er lijken dus verschillende factoren mee te spelen die bepalen hoeveel schermtijd te veel is. In dit artikel(3) wordt een duidelijke opsomming gegeven van signalen van te veel schermgebruik, zoals teruglopende schoolresultaten doordat er niet genoeg tijd wordt besteed aan het huiswerk en slaapproblemen door het blauwe licht.

Daarnaast wordt duidelijk beschreven wat je kunt doen om te zorgen dat de tijd die je kind wel achter een scherm door mag brengen dan in elk geval goed besteed wordt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te zorgen dat je kind educatieve games speelt en door samen te kijken of spelen. 

Geniet met mate

Als ik alles zo overdenk en op een rijtje zet is het met beeldschermen hetzelfde als met bijvoorbeeld: je kind mag ervan genieten, maar jij bepaalt (nu nog) hoeveel en wat. Af en toe een snoepje en een spelletje "voor de leuk" kan geen kwaad, maar te veel is niet verstandig.

Datzelfde geldt in de klas: af en toe de kinderen iets laten doen op een scherm kan geen kwaad, maar maak hierin bewuste keuzes en beperk de hoeveelheid tijd die ze achter het scherm doorbrengen. Ik denk dat het daarbij ook heel belangrijk is om dit met ouders te bespreken, zodat je hier samen afspraken over kunt maken om de negatieve gevolgen van te veel (lege) schermtijd te voorkomen.

In het gratis webinar over iPads en concreet materiaal geeft Eveline Kaleveld van Kleutersdigitaal je een aantal tips om de iPad "voedzaam" te gebruiken in de klas. Klik hieronder om je hiervoor aan te melden.

 

Bronnen:

  1. https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/886772/onderzoek-toont-aan-veel-tijd-achter-scherm-slecht-voor-ontwikkeling-kind.html
  2. https://www.parool.nl/kunst-media/er-is-geen-getal-te-hangen-aan-schermtijd-voor-kinderen~bd9d3789/
  3. https://www.socialevraagstukken.nl/beeldschermgebruik-is-bij-uitstek-een-sociaal-probleem-geworden/
  4. https://www.commen.nl/beeldschermtijd
 

Door: Annemieke Augusteijn

Annemieke, gediplomeerd leerkracht en Remedial Teacher in 's-Hertogenbosch, is de bedenker van Mijn Superkracht. In de begeleiding van haar leerlingen zet zij ICT in om de kracht van kinderen zichtbaar te maken.
Terug