Toen ik in groep 8 zat kreeg ik mijn schooladvies op basis van de cito eindtoets die toen nog leidend was voor mijn vervolgonderwijs. Helaas presteer ik op stressvolle toets momenten nooit op mijn best dus kreeg ik een lager advies dan wat ik aan kon. Ik wist dat ik meer in mij had dan dat en wist dat ik mijzelf kon meten aan de kids uit mijn klas die wél HAVO advies kregen. Ik heb – zo vastbesloten als ik toen al was- mijn ouders naar school gestuurd om hierover in gesprek te gaan. Mijn ouders waren toen nog van de stempel “de school zal het wel het beste weten” maar gingen toch praten namens mij.

Missie geslaagd

Het werd een geslaagde missie want mijn advies werd op basis van mijn hele schoolloopbaan bijgesteld al was het met enige twijfel. Gelukkig heb ik de school het tegendeel bewezen en heb ik (ik zal niet beweren zonder moeite) de HAVO, de PABO en mijn Post HBO Master Special Educational Needs afgerond om te doen waar ik goed in ben: kids leerstof overbrengen op een manier die bij hen past.

Lekker belangrijk die eindtoets

Waarom ik je dat net vertelde? Nou omdat er tegenwoordig vanaf groep 6 het pré advies al aan leerlingen wordt gegeven. Daarbij wordt er vooral gelet op de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen. Veel ouders weten dit niet. Dus deel dit met zoveel mogelijk ouders zodat zij zich er bewust van zijn.

Positief te beïnvloeden

In groep 8 wordt voorafgaand aan de eindtoets het voorlopige advies gegeven en is leidend voor het eindadvies. De eindtoets kan alleen het niveau nog positief beïnvloeden bij een positieve score, boven de te verwachten score.

Hoe zorg je nu als ouder- in een tijd van corona en politieke zorgen over het onderwijs- dat je kind zijn of haar vaardigheden en kennis kan laten zien?

Taligheid

Allereerst kun je met je kind samen veel lezen. Door veel samen te lezen in verschillende boeken, tijdschriften en eventueel zelfs brieven en reclamefolders krijgt je kind inzicht in de bedoeling van de schrijver, het bepaalde taalgebruik (formeel/ informeel) en doet daardoor nog nieuwe woordenschat op.

Woordenschat kun je dus uitbreiden door veel te lezen maar ook door te zorgen dat deze begrippen besproken worden en dat je ze gaat toepassen in je dagelijkse taalgebruik.

Zorg dat je kind nieuwsgierig is naar de leefwereld om hem of haar heen door dit voor te doen in het bijzijn van je kind. Dit noem je modellen (je doet voor hoe je dat doet).

Voorbeelden

  • Kijk in het bijzijn van je kind naar een recept en vraag je hardop af welke benodigdheden je moet gebruiken, welke hoeveelheden je moet toevoegen en of je van alles wel genoeg in huis hebt.
  • Laat in het bijzijn van je kind een brief of reclamefolder zien aan je partner of een vriend(in) en heb het over de voor en nadelen van wat de schrijver wil (je aanzetten om bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan, bij dat restaurant eten af te halen of ter informatie over de nieuwe manier van afvalbeperking, de renovatie van de buurt o.i.d.).

Kijk of je je kind ergens mee helpen kunt d.m.v. een ondersteunende tekening, een schematisch overzicht (mindmap) bij een lange tekst en vraag vooral eens naar hoe jouw kind bij het resultaat komt. Als je kind jou begrijpelijk kan uitleggen hoe bijvoorbeeld breuken of een verhoudingstabel moeten worden ingezet, dan kan hij of zij dat ook echt toepassen in de klas. Kijk daarbij of je kind in een context of bij een foto ook die sommen kan oplossen.

Meer tips om je kind voor te bereiden op de (eind)toets

Meer tips? Lees dan ook het blog met nóg 6 tips voor de cito toets die tips komen elke toets weer van pas. Liever nog 2 tips ontvangen die specifiek zijn voor jouw situatie zodat jouw kind optimaal voorbereid is als in januari en/of april de toetsen weer voor de deur staan? Klik dan hieronder!