Op mijn mooie rood met witte Loekie fiets leerde ik jaren geleden fietsen aan de zijkant van ons huizenblok. Ik begon met zijwieltjes. Nadat ik daar genoeg mee geoefend had en goed mijn evenwicht kon bewaren, mocht ik leren om zonder zijwielen te fietsen. Natuurlijk ging dat niet vanzelf. Er was een hoop doorzettingsvermogen voor nodig en begeleiding van mijn ouders.

Met vallen en opstaan

Dat hele proces van het niet kunnen, een paar meter fietsen, vallen, opstaan, doorzetten en met een steuntje in de rug wiebelend tempo maken en uiteindelijk zelfstandig fietsen, is zo goed te vergelijken met alle facetten van een vak op school. 

Reality Check 

Kinderen denken alles maar in één keer te moeten kunnen als ze nieuwe stof aangeboden krijgen. Zien ze dat door al die prestatiedruk bij ons volwassenen in onze maatschappij?

Ga eens voor jezelf na, wat ziet jouw kind van jou en hoe reageer jij op prestaties van je kind?

Negatieve gedachten

Als het leren niet in één keer lukt, gaat die mindset (gedachten stroom) al snel op negatief. Er komen allerlei negatieve gedachten boven borrelen: ik kan het niet, het lukt toch niet zonder hulp, ik ben dom, ik ben zo sloom, ik leer het nooit en zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden geven. Misschien herken je dit wel bij jezelf of je kind?

Geen leerkracht willen ‘spelen’

De leerlingen die ik in mijn praktijk zie, worstelen ook veel met deze gedachten. Gelukkig zijn de ouders bereid om externe hulp te zoeken als zij zien dat zij zelf thuis niet de geschikte persoon zijn om hun kind iets op onderwijsgebied te leren. De redenen zijn iedere keer weer anders: soms nemen kinderen geen instructie aan van hun ouders als het om schoolwerk gaat, soms vonden de ouders dit onderdeel vroeger zelf ook lastig en denken ze: oh help dat kan ik niet uitleggen. Weer een andere reden kan zijn dat ze geen leerkracht willen ‘spelen’ en het liever aan een remedial teacher zoals ik overlaten.

Wat de reden ook mag zijn, ze komen dan in de praktijk of online. Ik kijk naar hoe ik hen het beste kan helpen door zo dicht mogelijk bij de aangeboden manier van school te blijven. 

Inzicht in taalkundig ontleden

Ontleden als onderdeel van taal is zo’n voorbeeld waarbij een kind denkt: “oh help ik weet het niet meer, ik haal alles door elkaar en ik leer het nooit.”

Onze taal is inderdaad erg complex en ook nog erg abstract. Gelukkig is de complexiteit goed behapbaar te maken door de leerstof te verdelen in verschillende onderdelen. Alleen het onderdeel taalkundig ontleden bestaat al uit 10 onderwerpen:

  • het lidwoord
  • het zelfstandig naamwoord
  • het bijvoeglijk naamwoord
  • het (hulp) werkwoord
  • de voorzetsels
  • de naamwoorden
  • de voegwoorden/signaalwoorden/verbindingswoorden
  • de bijwoorden
  • de telwoorden
  • het tussenwerpsel

Daarom maakte ik speciaal voor de leerlingen uit groep 6 tot en met de brugklas een (online) training van 10 lessen om inzicht in het taalkundig ontleden te verwerven. 

Elk onderwerp heeft zijn eigen les met instructie, werkbladen en digitale oefeningen. Lijkt dit je wat voor jouw kind? Check dan snel alle informatie via de onderstaande knop