…wat een kind vertelt met de motoriek.

Als je eens om je heen kijkt Linda, kinderen in het wilde weg observeert, dan vallen er altijd direct dingen op. Onder andere de volgende aspecten:

uiterlijke kenmerken

hulpstukken zoals een bril, beugel, gehoorapparaat

motorische vaardigheden

Over de motoriek van de leerling wil ik het met je hebben. Niet over of een kind soepel beweegt of niet maar over wat die motoriek van de leerling ons allemaal kan vertellen zonder dat dat kind gesproken heeft.

Webinar

Op 6 oktober geef ik hier een betaald webinar over. Dan ga ik er veel uitgebreider op in dan dat ik nu doe. Iedereen kan natuurlijk een kind bekijken, maar als je weet waar je op moet letten, dan krijg je al mega veel informatie over dat wat er een kind dwars kan zitten. Wat de leerprestaties kan belemmeren, hoe een kind zich voelt en meer.

Ben jij ouder, onderwijsprofessional of praktijkhouder? Dan is dit webinar super interessant voor jou. Zeker wanneer je een kind of leerling voor ogen hebt waar je intuïtie je vertelt dat er ‘iets’ is, maar wat???

Bouwstenen

In mijn RT praktijk zie ik regelmatig kinderen met een leerachterstand, tenminste, dat is waar ze voor worden aangemeld. In mijn intake met ouders vraag ik ook altijd naar de motorische ontwikkeling van geboorte tot en met het moment van aanmelding. Sommige kinderen hebben een traumatische geboorte meegemaakt, niet gekropen als baby, veel oorontstekingen gehad, logopedie of zelfs al fysio gehad. Als ik dat allemaal niet zou weten vallen er bij de eerste observatie genoeg dingen aan de motoriek op, maar het is fijn om direct al te kunnen trechteren van mogelijkheden. Ik wil met gedegen onderzoek kunnen aantonen dat ik de juiste begeleiding ga bieden. Dat is wel zo effectief. Voor mij in mijn werk, voor de (portemonnee van) ouders en de leerling zelf natuurlijk. Als ik namelijk eerst 6 weken moet gaan zoeken naar het start niveau van een leerling door gewoon weg maar wat te proberen, zijn ze niet alleen extra veel geld kwijt, maar veel kostbare tijd en energie. Natuurlijk staat de ontwikkeling van het kind voorop en ga ik het kind niet onnodig plagen met een aanbod wat niet bij de ontwikkeling past. Bedenk maar dat als een kind:

nog niet vlot tot 60 kan tellen (en in sprongen van 5,10 of 15) heeft het geen zin om klokkijken aan te bieden

niet vlot tot 20 kan tellen en rekenen heeft het geen zin om al tafels aan te bieden

letters en cijfers omdraait of woorden van 1 of 2 lettergrepen door elkaar gooit, je een kind geen teksten kunt/moet/wilt laten lezen en vervolgens verwachten dat de tekst begrepen wordt

weerstand heeft tegen lezen, dat je dan niet kunt verwachten dat een kind ineens hele boeken leest binnen een paar weken

aangeeft: “ik zie het antwoord niet in de tekst.” Je een kind wel opnieuw met een kluitje het riet in kunt sturen maar het zinvoller om een oogvolgoefening te doen met jou (zoals deze eerste 2 in dit document) en daarna de zin of alinea aan te wijzen waar het antwoord gevonden zou kunnen worden. Ook kun je aangeven HOE je zoekt in een tekst vol details. Als de oogvolgoefening opvallend resultaat geeft weet je namelijk dat er een oogprobleem ligt.

Dus kijk ik naar waar het probleem dan ligt. Hieronder een paar voorbeelden van wat ik observeer. Het kind:

pakt een potlood nog over met de ene hand om in de andere hand te leggen

telt in de bovenbouw nog op vingers

beweegt met het hele hoofd mee langs een zin als een typemachine van vroeger

hangt onderuit gezakt naar het bord te kijken

zit met de neus bijna tegen het papier aan

Meestal in onderliggende vaardigheden die richting onderbouw vaardigheden terug te redeneren zijn. Kortom de basis!

Als je een stevige hoge toren wilt bouwen zorg je dat je de juiste bouwstenen in de juiste volgorde aanbrengt, anders stort de toren (uiteindelijk) in.

Zo werkt dat met leerlingen ook. Als je weet waar de vaardigheden nog niet met elkaar verbonden zijn, dan kun je samen gedegen verder bouwen aan een stevige basis in de ontwikkeling. Ook het zelfvertrouwen en de succeservaringen die dat met zich meebrengt spelen hierbij een rol. Zo kun je een inhaalslag gaan maken, mits er geen andere oorzaken aan ten grondslag liggen.

Welke oorzaken nog in de weg kunnen zitten en wat je dan het beste kunt doen vertel ik je woensdagavond 6 oktober om 20:00 uur. Kun je er niet live bij zijn? Geen probleem, de opnamelink is 2 weken geldig.

Ook via je werkgever kun je dit webinar laten betalen (via scholingsbudget of NPO gelden).

Hoe?

Stem af met je werkgever en stuur mij een mail dat je hier gebruik van wilt maken. Het mailadres is: [email protected]

Meld je aan en bevestig je deelname. Ik stuur je een factuur en zodra die betaald is, ontvang je de webinar link.

PS. de afbeelding in dit blog komt van freepik.com