Jaren later, toen ik al lang en breed volwassen, getrouwd en moeder was ging ik naar de PABO. De rekentoets, die ging ik niet halen, ik snapte er nog steeds niets van! Ik kreeg opnieuw bijles en het licht ging even aan om vervolgens weer uit te gaan. Ik werkte daarna vooral in lagere klassen en dat rekenen ging me prima af. Ik kon uiteraard splitsen en rekenen tot 20 was natuurlijk ook geen probleem. Af en toe viel ik in in een hogere groep en dan moest ik me echt verdiepen in de stof, dan kon ik me wel redden.

Lange tijd heb ik me geschaamd dat ik zo slecht kon rekenen. Het onderwerp rekenonderwijs wist ik goed te omzeilen. Pas later vielen alle kwartjes (haha grappig!) dat ik een beelddenker was en daarom moeite met automatiseren had. En ik wist natuurlijk allang dat wanneer je niet goed geautomatiseerd had, de tafels niet goed kende je grote problemen met rekenen in het algemeen, breuken en procenten zou hebben. AHA! Ik kreeg een duidelijk schema voor beelddenkers dat laat zien hoe je de stappen in het metriek stelsel moet nemen en ik begon het te begrijpen. Zomaar, van de een op de andere dag! 

Toen ik met mijn praktijk gestart was kon ik de basis prima uitleggen, maar het koste me wel voorbereiding. Geen probleem. Maar ik wilde meer, het moest beter! Ik volgde cursus na cursus, training na training en voor ik het wist had ik alles geautomatiseerd. Nu help ik bij wiskunde, economie en help ik kinderen met rekenproblemen echt vooruit! Nu kun je denken wat een slechte juf, maar je kunt het ook anders zien. Ik snap precies waar de kinderen mee worstelen als ze het niet snappen! Ik snap heel goed dat ze het gewoon niet zien! Dat maakt dat ik ze nooit zal toebijten snap je het nu nog niet? Ze voelen dat ik echt begrijp dat ze het niet snappen en ik vertel ze ook altijd hoe veel moeite het mij gekost heeft. Dat maakt dat de kinderen zich niet dom voelen. Want als je niet kunt rekenen, dan voel je je dom, heel dom! 

Ik krijg nu vooral aanmeldingen voor kinderen met rekenproblemen. Hoe ironisch! Inmiddels kan ik ze een heel breed scala aan rekenhulp bieden. Samen kijken we wat het beste past. Het ene kind heeft voldoende aan rekensprint, een prachtige methode dat het automatiseren aanpakt door heel veel te herhalen. Andere kinderen hebben meer visualisatie nodig, dat kan ik ze bieden via de Reken Remedie of Leren Leren Methode. Dan is er nog JaMaRa rekenen, een prachtige methode die kinderen heel logisch en gestructureerd leert automatiseren. Het mooie van deze methodes is dat ze maar weinig tijd kosten! Dagelijks tien minuten oefenen is voldoende en je zult zien dat ze enorm vooruit gaan! Voor de tafels en automatiseren tot 20 hebben we de Reken Bootcamp. Dit is een geweldige methode die vol beweging, creativiteit, symbolen en kleur zit, een ijzersterke combinatie voor, eigenlijk, alle kinderen, maar in het bijzonder beelddenkers!

 

Denk je nu, hier wil ik meer van weten? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvende intake!