Annemieke Augusteijn

Voor ouders

Annemieke is gediplomeerd leerkracht en remedial teacher (rt'er) en heeft een praktijk in 's-Hertogenbosch. Haar idee om een omgeving te ontwikkelen om bijvoorbeeld filmpjes met uitleg en de verslagen van sessies te delen was het begin van Mijn Superkracht.

Op deze pagina vertelt zij wat meer over zichzelf

Leerkracht, Intern Begeleider, LGF-begeleider en remedial teacher

Vanaf het moment dat ik in 5 VWO bijles begon te geven aan kinderen uit de onderbouw, wist ik dat ik les wilde gaan geven. Toen ik op de PABO zat ontwikkelde dit zich verder en gaf ik ook kinderen uit de buurt bijles. Het gaf, en geeft, me een heel goed gevoel, wanneer ik door iets net iets anders uit te leggen of door materiaal te gebruiken, een kind een stap verder kan helpen.

Van 2001 tot 2010 heb ik op een basisschool in Eindhoven gewerkt. De eerste jaren werkte ik daar als groepsleerkracht, zowel in de onder- als midden- en bovenbouw. Na een aantal jaren merkte ik dat ik kinderen met leer- en gedragsproblemen meer begeleiding wilde geven, maar dat ik daar te weinig kennis voor had. Ik heb toen naast mijn baan de opleiding tot Remedial Teacher gevolgd aan het Fontys-OSO in Eindhoven.
Ik kon deze kennis direct toepassen in de praktijk, doordat mijn taak op de basisschool veranderde. Naast mijn werk in de groep, kreeg ik de taak om leerlingen met Leerling Gebonden Financiering (LGF), het zogenaamde rugzakje, te begeleiden en ik werd aangesteld als Intern Begeleider voor de kleuterbouw.

Van remedial teaching naar Mijn Superkracht

In 2009 ben ik naast mijn werk op de basisschool een praktijk voor Remedial Teaching begonnen. Hier paste ik alle kennis toe die ik de afgelopen jaren in het onderwijs heb opgedaan. Al vrij snel na de start van deze praktijk kreeg ik zo veel leerlingen dat ik besloot me volledig op deze praktijk te gaan richten en mijn baan in het onderwijs op te zeggen.

In mijn begeleiding maakte ik vrij veel gebruik van ICT, zo maakte ik bijvoorbeeld filmpjes met uitleg, zodat mijn leerlingen die thuis konden bekijken. Ik merkte dat het elke keer veel tijd kostte om deze filmpjes met mijn leerlingen te delen; ze stonden op YouTube, met een link die ik niet even snel over kon nemen, en ik moest ze dus elke keer weer opzoeken en de link kopiëren. 

Ik bedacht hier allerlei oplossingen voor, maar geen enkele hiervan werkte zoals gehoopt, tot ik per toeval een omgeving voor volwassen coaches tegenkwam. Deze was niet goed te gebruiken in mijn praktijk, maar gaf me wel het idee voor een soortgelijke omgeving voor mijn begeleiding. Dit was het begin van Mijn Superkracht!

Het netwerk voor remedial teachers

Vanaf het moment dat de omgeving van Mijn Superkracht gelanceerd werd, heb ik andere begeleiders de mogelijkheid gegeven er ook gebruik van te maken en zich aan te sluiten bij Mijn Superkracht. Al snel werd daar door een aantal enthousiaste dames gebruik van gemaakt en hieruit is het netwerk ontstaan.

(Online) remedial teaching

Aanvankelijk richtten we ons met Mijn Superkracht op leerlingen die we online begeleidden. We verzorgden de sessies voor leerlingen die niet naar onze praktijk konden komen via videochat en deelden het materiaal via de omgeving. Het ging toen vooral om Nederlandstalige leerlingen die in het buitenland woonden.

De omgeving beviel zo goed, dat we hem al snel gebruikten voor al onze leerlingen en in de verdere ontwikkeling ervan is hij steeds meer gericht op de ondersteuning van alle vormen van begeleiding. 

Echtgenote en moeder

Ik ben getrouwd en sinds juli 2011 combineer ik mijn werk als Remedial Teacher met de opvoeding van onze tweeling. We hebben twee prachtige jongens en ik geniet elke dag van ze.

Naast dat ik het heel leuk vind om dingen met ze te ondernemen of om lekker thuis te spelen, vind ik het heel bijzonder om te zien hoe twee kinderen zich elk op hun eigen manier ontwikkelen. Ik leer daar, ook voor mijn werk, heel veel van!

Mijn Superkracht.nl
Geïnteresseerd?

Wil je ook gebruik maken van Mijn Superkracht?
Neem vrijblijvend contact op of registreer direct!

Contact Registreer