ChatGPT: je tekst wordt voor je geschreven

De afgelopen weken ging het op social media ontzettend veel over ChatGPT en welke gevolgen deze tool zou hebben voor het onderwijs. Voor wie ChatGPT niet kent: Dit is een tool waar je een vraag aan stelt en vervolgens wordt artificial intelligence (AI) gebruikt om een goed antwoord te formuleren. Zo kun je bijvoorbeeld artikelen en blogs schrijven.

Voorkomen dat ChatGPT wordt gebruikt en teksten van AI herkennen

Als het grootste probleem lijkt te worden gezien dat deze tool ervoor zorgt dat leerlingen hun eigen huiswerk en werkstukken niet meer zelf hoeven te schrijven, maar dit kunnen laten doen door AI. De vraag is dan hoe leerkrachten dat kunnen voorkomen en in hoeverre het mogelijk is om aan teksten te zien of ze geschreven zijn door leerlingen of door AI.

Op een andere manier tegen AI in het onderwijs aankijken

Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik helemaal niet dat dit de belangrijkste uitdaging is die we in het onderwijs krijgen door de mogelijkheden die AI ons en onze leerlingen biedt.

Laten we eerlijk zijn, wij als volwassenen zijn al volop bezig om te kijken hoe we ons leven en ons werk makkelijker kunnen maken met AI, waarom proberen we dan te zorgen dat kinderen er geen gebruik van maken?

Volgens mij is het veel belangrijker is om eerst zelf te ontdekken hoe we er handig gebruik van maken en dit vervolgens ook aan onze leerlingen te leren. Zo had ik bijvoorbeeld dit blog kunnen laten schrijven door ChatGPT en het vervolgens zelf alleen nog maar even hoeven corrigeren. Dit zouden mijn leerlingen dus ook kunnen doen met hun huiswerk en hun opstellen. En waarschijnlijk is dit wat ze allang doen. Dat kunnen we negeren of we kunnen onze houding ten opzichte van AI veranderen en het juist als een kans zien voor ons en voor onze leerlingen.

AI vergroot kansen van leerlingen

Als ik bijvoorbeeld denk aan kinderen voor wie het schrijven van teksten een uitdaging is, zie ik vooral de mogelijkheden die AI hen biedt. Op dit moment is het schrijven van die teksten echt een belemmering voor ze. Het kan zijn dat ze heel goede ideeën hebben en heel diep over onderwerpen nadenken, maar het ze vaak niet lukt om deze in een helder betoog op papier te krijgen. Door een door AI geschreven tekst als basis te gebruiken en die vervolgens te controleren en corrigeren kunnen zij leren hoe een goede tekst in elkaar zit en hopelijk kunnen ze die kennis ook weer gebruiken om hun eigen teksten te gaan schrijven. Of ze kunnen AI gebruiken om hun eigen ideeën in een goede vorm te gieten.

Wanneer ze dit op school leren, helpt dat ze niet alleen om daar goede teksten te schrijven, maar het vergroot hun kansen daarna ook. Want lukt bijvoorbeeld het zelf schrijven van een goede sollicitatiebrief niet, dan kunnen ze op deze manier toch een goede brief sturen wanneer ze een vacature zien voor hun droombaan.

AI in het onderwijs: een workshop

Dit alles vraagt van ons een enorme aanpassing, in de manier waarop we over AI denken, maar ook hoe we over onderwijs denken en over wat we onze leerlingen willen leren. Ik heb het antwoord nog niet op alle vragen die hierdoor op ons pad komen, maar ik vind het wel ontzettend interessant om erover na te denken en ik ben daarin vast niet de enige.

Binnenkort wil ik daarom een workshop gaan organiseren over AI In het onderwijs, waarbij de nadruk ligt op hoe we zelf gebruik kunnen maken van AI en hoe we leerlingen met problemen met leren kunnen helpen om er goed gebruik van te maken. Uiteraard ga ik deze workshop niet zelf verzorgen, daarvoor heb ik inmiddels een deskundige organisatie op het oog. Voordat ik alles organiseer, ben ik heel benieuwd hoeveel interesse er is voor deze workshop. Zou jij graag een dergelijke workshop, die ongeveer 2,5 uur zal duren, willen volgen en heb je daar €150 tot €200 voor over, laat me dat dan weten via de knop onderaan deze bladzijde.