Geef je kind niet het gevoel dat het iets verkeerd heeft gedaan of gefaald heeft
Als jij schrikt van het advies en het er niet mee eens bent, kan je kind het gevoel krijgen dat zijn advies niet goed genoeg is en dat het iets verkeerd gedaan heeft. Het is heel belangrijk om dat te voorkomen! Dat betekent dat het belangrijk is dat je, ook als je geschrokken of boos bent, probeert om niet de indruk te wekken dat het advies "slecht" is.
Ik leg leerlingen vaak uit dat de bedoeling van het advies is, dat ze op een school komen die bij ze past. Kinderen die graag uit boeken leren en lezen, kunnen beter naar meer theoretisch schooltype en kinderen die leren door te doen, passen waarschijnlijk beter op een praktische opleiding.
Is het advies anders dan je verwacht had? Benoem dan vooral die verrassing en leg eventueel kort uit waarom, maar geef geen oordeel over het schooltype op zich. Vraag vooral ook wat je kind van het advies vindt voordat je zelf je mening geeft, want het zou heel vervelend zijn als jij negatief bent over het advies of het geadviseerde schooltype en je kind blijkt zich er wel in te herkennen.
Bedenk vooral dat het een voorlopig advies is
Als je schrikt van het advies dat je kind nu krijgt, vliegen de gedachtes door je hoofd. Wat betekent dit voor je kind? Kan het nog wel naar de school die op dit moment jullie voorkeur heeft en waar alle vriendjes naartoe willen? En hoe komt de leerkracht erbij om dit te adviseren, dit klopt toch helemaal niet?
Deze gedachtes zijn heel logisch als je een ander advies had verwacht, maar vergeet vooral niet om nog 1 ander belangrijk ding te denken: het is een voorlopig advies! Dat betekent dat het nog niet vaststaat en dat je de komende maanden nog tijd hebt om uit te zoeken of dit advies past bij wat je kind kan en wat je kunt doen als dat niet het geval is.
Haal dus een paar keer diep adem, kom even bij en lees daarna snel verder.
Bespreek je schrik met de leerkracht en vraag om (meer) uitleg
Waarschijnlijk heeft de leerkracht in het gesprek al gezien dat je schrok van het advies en heeft hij het je daarna uitgelegd. Maar als je het na die uitleg nog niet eens bent met het advies, of als je zo geschrokken was dat je de uitleg nauwelijks gehoord hebt, is het verstandig om een tweede afspraak te maken. In dat gesprek kun je vertellen dat je geschrokken bent en waarom, maar kun je de leerkracht ook vragen om uit te leggen wat de reden is voor dit advies.
Probeer hier goed naar te luisteren. Je hebt misschien de neiging om meteen te bedenken waarom je het er toch niet mee eens bent, maar probeer nu vooral te bedenken of je begrijpt waarom de leerkracht dit advies gegeven heeft en of het misschien niet toch kan kloppen, in elk geval op dit moment.
Het is daarbij ook goed om te weten dat de leerkracht je kind op een andere manier kent dan jij. Kinderen gedragen zich op school, in een groep, anders dan wanneer ze alleen zijn, toetsen maken is iets anders dan huiswerk maken en in een klas is veel meer afleiding dan thuis. Dit alles kan ervoor zorgen dat je kind op school iets anders laat zien dan thuis aan jou en de leerkracht baseert zich in het voorlopig advies natuurlijk op wat hij op school ziet.
Luister dus naar het beeld dat de leerkracht van je kind heeft en kijk vooral of je daar je kind in herkent. Als dat zo is, helpt het je misschien om het advies te accepteren.
Probeer de leerkracht niet te overtuigen om het advies aan te passen
Als je het echt niet eens bent met het advies, is het nu misschien je neiging om de leerkracht te gaan overtuigen van hoe jij je kind ziet. Dat kun je proberen, maar de kans dat je de leerkracht overtuigt, is erg klein. De leerkracht heeft echt goed over dit advies nagedacht en zal dat niet aanpassen omdat jij dat vraagt, waarschijnlijk ook niet als je met heel veel argumenten komt.
Maar gelukkig is dat geen groot probleem, want het is nog steeds een voorlopig advies, dus het is veel verstandiger om je aandacht te richten op het advies in groep 8.
Onderneem actie en vraag wat je kind kan doen om in groep 8 het advies te krijgen dat bij hem past
Natuurlijk wil je er voor zorgen dat je kind na groep 8 naar een middelbare school kan die bij hem past en waar hij wordt opgeleid voor een beroep waar hij gelukkig van wordt. Als het voorlopig advies dusdanig is dat je kind daarmee niet naar zo'n school kan, en je kind wil zich graag inzetten om dat wel te kunnen, dan is het belangrijk om meteen actie te gaan ondernemen.
In de praktijk zal dit betekenen dat volgens het advies je kind beter past op een meer praktische school dan waar het graag heen wil, want als een meer theoretische school geadviseerd wordt, kun je alsnog voor een meer praktische school kiezen. Vraag in dat geval wat je kind kan doen om in groep 8 een advies te krijgen voor een meer theoretische onderwijsvorm en ga dan met dat advies aan de slag.
Wacht trouwens niet met je vraag tot nu de vakantie, zeker niet als je kind een nieuwe leerkracht krijgt in groep 8, want nu heeft de leerkracht het advies en de redenen nog vers in zijn hoofd en kan je dus makkelijker antwoord geven.
Bovendien is de periode tussen de zomervakantie en het definitieve advies vrij kort, dus hoe eerder je met de adviezen aan de slag kan, hoe beter. Heeft je kind bijvoorbeeld moeite met bepaalde vakken en remedial teaching nodig? Dan is het fijn als je daar meteen na de vakantie mee kan starten en dat lukt alleen als je dat nu regelt.
Vertrouw op je kind en de leerkracht
Als je de adviezen van de leerkracht hebt gekregen en die dingen hebt geregeld die jij als ouder in de hand hebt, is het enige dat je nog kunt doen: je kind vertrouwen en het zoveel mogelijk loslaten, het is nu aan je kind!
Hopelijk krijgt je kind volgend schooljaar, in groep 8, een advies dat volgens jou en, nog veel belangrijker, volgens je kind bij hem past. En is dat onverhoopt niet zo, dat weet je in elk geval dat je alles hebt gedaan wat jij kon doen om je kind de kans te geven te laten zien wat het kan en wil.