Een pessimist ziet problemen bij elke kans,
een optimist ziet kansen bij elk probleem.
Vrij naar Winston Churchill (1874-1965)
Ooit kocht ik op een wetenschapsfestival een mok met het opschrift: Science is my cup of tea. En dat is het helemaal! Ik houd van de wetenschap. Er valt zoveel fascinerends te ontdekken in de wereld en het universum.
Leren kan wel een uitdaging zijn. Je kan gehinderd worden door allerlei zaken. Je mist bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden, hebt te weinig basiskennis of je raakt gestrest, geblokkeerd of gefrustreerd en je wilt het eigenlijk opgeven. Dat is jammer. Vaak beschik je over veel meer mogelijkheden dan je zelf denkt en het kan altijd beter worden dan het nu is.
Mijn doel bij leerbegeleiding is het leren blijer en gemakkelijker te maken. Dat gaat vanuit verschillende invalshoeken.
Het specifieke leerprobleem wordt aangepakt, bijvoorbeeld het reken- of taalprobleem. Hierbij kijk ik goed naar wat daaraan ten grondslag ligt. Waardoor komt het, dat bijvoorbeeld het rekenen of het spellen niet lukt?
Ik heb neuropsychologie gestudeerd, een fascinerende studie. De kennis over het functioneren van de hersenen gebruik ik om het probleem beter te analyseren en te begrijpen.
Leren en geheugen is sterk verbonden met emoties en gedrag. Het is belangrijk om daar aandacht aan te besteden in de begeleiding. Als je ontmoedigd bent en denkt dat je het toch niet zult leren, zul je minder goed kunnen opletten bij uitleg. Er ontstaat gemakkelijk een zichzelf vervullende profetie.
Enthousiasme en de wil om het te beheersen is een drijvende kracht achter het leren van nieuwe dingen. Het zorgt ervoor dat je niet terugdeinst voor moeilijke opdrachten, maar deze als een uitdaging gaat zien.
Om effectieve leerbegeleiding te bieden, moet je als begeleider goed inzicht hebben in de opbouw van de leerstof. Zo moet je bij het rekenen zorgen dat de basiskennis er goed in zit. Het heeft geen zin om rekenstof van groep 7 uit te leggen, als je cliënt(je) lesstof van groep 4 amper begrijpt.
Ik begeleid zowel kinderen, jongeren als volwassenen. Vooral het werken met volwassenen vind ik een leuke uitdaging. (Zie bijvoorbeeld: https://praktijkjoldersma.nl/behandeling/online-behandeling-voor-volwassenen-rekenen.)
De begeleiding is veelal online.
Opleiding & ervaring
Met plezier heb ik Bewegingswetenschappen, Orthopedagogiek en Neuropsychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik ben Psycholoog NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) en Registered EuroPsy Psychologist, een in Europa erkende registratie als psycholoog.
Mijn praktijk bestaat inmiddels ruim 25 jaar. Deskundigheid, een pragmatische aanpak en humor vind ik belangrijke waarden in mijn werk.
Hobby’s en interesses
Ik houd van talen, reizen en – zoals gezegd – de wetenschap. Ik heb diverse taalcursussen gevolgd in binnen- en buitenland. Naast talen spreken ook de exacte vakken mij aan. Uit belangstelling heb ik een aantal Science vakken gedaan aan de Britse Open University, waarbij de nadruk lag op Astronomie. Astronomie is een geweldige hobby en het vak is heel geschikt om als amateur te beoefenen.
Meer informatie over mijn praktijk vind je op mijn website: https://praktijkjoldersma.nl .
Op deze website staan ook artikelen over diverse onderwerpen. Een werk in uitvoering. Mijn streven is om moeilijke, wetenschappelijke zaken lichter en toegankelijker te maken. De artikelen zijn bijvoorbeeld over neuropsychologische onderwerpen, zoals werkgeheugen, maar recentelijk ben ik ook gestart met een buitenaards reisblog. De eerste reis gaat naar de maan. Ik houd gewoon van variatie. Om een indruk te krijgen, zie: https://praktijkjoldersma.nl/artikelen.
Ik hoop dat mijn enthousiasme voor leren, kennis en de wetenschap aanstekelijk werkt en dat jij ook van alles wilt leren en ontdekken en je vaardigheden wilt uitbreiden. Waarom zou de sky the limit zijn?