In mijn vorige blog deelde ik met je dat ik veel gebruik van films maakte in mijn praktijk. Dat was natuurlijk een heel handig idee en het zorgde ervoor dat ik niet steeds dezelfde dingen hoefde uit te leggen, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat ik daarmee wel een aantal nieuwe problemen had gecreëerd.
Delen vanaf YouTube
Het lag het meest voor de hand om in elk geval de algemene video's te gaan delen via YouTube. Dat leek vooraf heel makkelijk, gewoon de video's uploaden, verdelen en afspeellijsten en de links delen met de leerlingen en ouders per mail. Maar je voelt het al aankomen, zo makkelijk bleek het in de praktijk niet te zijn.
Links niet te onthouden
Ik weet niet of je wel eens een video op YouTube hebt geplaatst, maar als je dat doet, heb je vast ook gezien dat de link die YouTube aan de video geeft, duidelijk niet bedoeld is om makkelijk te onthouden. Dat betekent dat je, tenzij je een ander systeem bedenkt, de link elke keer dat je een filmpje wil delen, opnieuw op moet zoeken.
Zoeken lastig
Op zich is natuurlijk het opzoeken van die link niet zo'n probleem, als je dat filmpje snel kunt vinden. Maar als je veel filmpjes hebt en, zoals ik, ook regelmatig voor leerlingen een filmpje op maat maakt, dan is het toch wel even zoeken voordat je het juiste filmpje gevonden hebt.
Delen per mail
In de tijd dat ik begon met het delen van video's, werkte ik voor de communicatie met ouders en leerkrachten met schriftjes. Natuurlijk was dat niet handig als ik een link van een video wilde delen, want ik wilde dat die gewoon meteen aan te klikken waren. Hiervoor stuurde ik de ouders daarom los van de overdracht in het schriftje nog een mail met de link en meestal nog wat uitleg over wat de bedoeling was van de video.
Mijn eigen systeem
Naarmate ik dit vaker ging doen, kostte het me steeds meer tijd. Het delen van het filmpje en het opstellen van de begeleidende tekst, naast de overdracht in het schriftje, begon ook een beetje te voelen als dubbel werk. Ik merkte trouwens dat dat niet alleen voor mij gold, de ouders reageerden steeds vaker op mijn mails in plaats van in het schriftje, waardoor die langzaam maar zeker overbodig werden.
Toch werkte dat communiceren via de mail voor mij niet prettig. Waar de video's bedoeld waren om me tijd te besparen en om de sessies effectief in te kunnen vullen, kostten ze me op andere momenten juist meer tijd. Toen ik me dat realiseerde, ben ik gaan proberen om een systeem op te zetten waarmee ik die video's en de begeleidende teksten sneller kon delen.
Aanvankelijk deed ik dit met Excel-lijsten waarin ik de links en de begeleidende teksten had staan en later gebruikte ik standaardmails die ik steeds opnieuw verzond, maar dit werkte allemaal niet echt prettig.
Delen in Mijn Superkracht
In deze periode waarin ik op zoek was naar een systeem dat voor mij werkte, kwam ik in aanraking met een omgeving voor coaches, waarin zij de mogelijkheid hebben om video's en documenten te delen met hun cliënten. Deze omgeving heb ik bekeken, maar die was niet geschikt voor mijn praktijk, omdat hij te veel gericht was op volwassenen, maar hij gaf me wel het idee voor Mijn Superkracht.
Toen ik zo ver was dat ik besloten had dat ik zelf een omgeving zou laten ontwikkelen, er bestond nog niets dat wel in mijn praktijk paste, was dan ook de eerste functie die ik bedacht de mogelijkheid om links naar video's met een begeleidende tekst als sjablonen op te slaan en die te verzenden.
Natuurlijk kreeg de omgeving nog veel meer functies, maar daar vertel ik je graag een andere keer meer over 😉