Een goed begin
Als je op een feestje binnenkomt en het er heel druk is, dan kijk je vaak als eerste of er mensen zijn die je al kent. Dit kun je ook doen als je begint met social media, zeker als je hier op je persoonlijke account al vrienden of connecties hebt en je er zakelijk mee gaat beginnen. Nadat je je account of je pagina hebt aangemaakt, kun je beginnen met het volgen van deze bekenden of je kunt ze uitnodigen om je pagina te liken. Natuurlijk hoop je dan dat ze je terug volgen of je uitnodiging aannemen. Op die manier zorg je ervoor dat je posts ook daadwerkelijk mensen gaan bereiken.
Zorg dat ze met je willen praten
Wanneer je met deze mensen in gesprek gaat, bespreek je natuurlijk onderwerpen die zij interessant vinden en waar jij het ook over wil hebben. Als jij bijvoorbeeld een training leren leren wil gaan geven, deel je dingen die voor ouders met kinderen die moeite hebben met het leren interessant zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld tips zijn, of interessante artikelen of anekdotes hoe jij andere leerlingen hebt geholpen. Hiermee bouw je een band op en laat je zien dat jij veel weet over leren leren.
Je begint niet meteen met het delen dat je hier ook een training over geeft, dat kan op een later moment als je een publiek hebt opgebouwd dat ook echt geïnteresseerd is in dat onderwerp. Dit betekent dus dat je al een tijdje voordat je de training gaat geven, begint met het delen van posts over het onderwerp.
Roep een reactie op
Socialmediabedrijven bepalen wie jouw post te zien krijgen. Het doel van deze bedrijven is dat social media voor hun klanten een feestje is, dan blijven ze zo namelijk lang mogelijk én kunnen dus ook veel gesponsorde berichten getoond worden. Deze bedrijven gebruiken algoritmes om te berekenen welke mensen geïnteresseerd zullen zijn in jouw post. Deze algoritmes zijn geheim en verschillen ook per bedrijf, maar in elk geval zijn de reacties die je krijgt op je berichten belangrijk.
Een reactie hoeft geen geschreven commentaar of een like te zijn, ook het klikken op een link of op je afbeelding wordt geregistreerd door het platform. Het zou zelfs kunnen dat de tijd dat iemand naar jouw post kijkt al mee wordt genomen in de berekeningen. Dit betekent dus dat je in elk geval de aandacht wilt trekken en dat je daarnaast graag een reactie op wil roepen. Dit kun je doen met de inhoud van je bericht, maar ook door erom te vragen. Mensen delen heel graag hun mening of een ervaring, dus als jouw bericht vraagt wat zij ergens van vinden of dat zij zoiets wel eens hebben meegemaakt, zal je waarschijnlijk veel reacties krijgen. (Lees vooral ook even dit blog als je hier nog wat meer over wil weten)
Reactie is deelactie
Naast dat een reactie aangeeft dat een volger jouw post interessant vindt, geeft het het platform ook een idee van welke andere gebruikers jouw post interessant zouden kunnen vinden.
Op het moment dat een van je volgers een reactie geeft, gaat het platform jouw post aan andere vergelijkbare gebruikers laten zien. Dat kunnen volgers of fans van jouw pagina zijn, maar als het een geschreven commentaar of een like is, ook de vrienden van degene die de reactie gaf. Daardoor is een reactie dus een impliciete deelactie geworden en vergroot hij het bereik van jouw post. Krijg je heel veel reacties dan gaat het platform jouwpost aan steeds meer Mensen Laten zien en hebben die reacties dus ook een groter gevolg voor het bereik. (Lees vooral ook even dit blog als je hier nog wat meer over wil weten)
Eigenlijk is dit ook vergelijkbaar met een feestje. Als je daar een verhitte discussie hebt met iemand of een zeer geanimeerd gesprek waarbij hard gelachen wordt, wordt iedereen om je heen nieuwsgierig en gaat mee luisteren. En dat is precies wat je op social media wil bereiken!