Voordat ik je antwoord kan geven op die vraag, is het eerst belangrijk om het even te hebben over video en waarom het wel een heel goed idee is om video's te maken voor je praktijk.

Je kunt verschillende redenen hebben om een video te maken. Je kunt bijvoorbeeld een video maken om je leerlingen of ouders iets uit te leggen, maar je kunt het ook doen om meer bekendheid te geven aan je praktijk. Dat laatste heeft als grote voordeel dat een video op de meeste social media voorrang krijgt op posts met een afbeelding of met alleen tekst. Bovendien kun je een video ook plaatsen op YouTube en daarmee nog veel meer bereik genereren. Maar hoe bereikt je video de kijkers?

YouTube

Via YouTube bereik je het snelst veel mensen als je er in slaagt een video te maken die viral gaat. Maar ja, dat is niet zo makkelijk en als ik zie wat voor soort video's viral gaan, is het nog maar de vraag of je je praktijk zo onder de aandacht wil laten komen... Misschien kun je beter gebruik maken van een andere eigenschap van YouTube: de levensduur van de video's. Dit is de periode dat video's als suggestie aan kijkers getoond kunnen worden en die is bij YouTube veel langer dan bij andere social media, zeker als YouTube jouw video als relevant ziet. De grote vraag is dus: wanneer wordt je video zo gezien?

Antwoord op een vraag

YouTube wordt steeds meer gezien als alwetende zoekmachine. Zeker kinderen en jongeren zoeken bij een vraag snel op YouTube of ze het antwoord kunnen vinden. Daardoor heeft YouTube een enorm bereik en daar kun jij met jouw video's gebruik van maken. Het allerbelangrijkste daarvoor is dat je in video's antwoord gaat geven op vragen die jouw klanten stellen. Hierdoor zorg je ervoor dat ze bij het zoeken naar een antwoord bij jouw video terecht kunnen komen.

Betrokken kijkers

Vervolgens is het belangrijk dat je gaat zorgen dat YouTube "leert" dat bij die betreffende vraag jouw video een antwoord geeft dat door kijkers gewaardeerd wordt. Hierin werkt YouTube waarschijnlijk ongeveer hetzelfde als de andere social media: met algoritmes (een soort formules of regels) die kijken hoe de kijker reageert op je video.

Je kijker kan op verschillende manieren reageren:

  • Door de video te kijken of door juist weg te klikken en een andere video te zoeken.
  • Door een like te geven of zich te abonneren op je kanaal
  • Door een commentaar bij je video te plaatsen
  • Door je video te delen

YouTube gaat je video steeds vaker als antwoord geven op een vraag als de kijkers door te reageren laten merken dat dit een passend antwoord is bij hun vraag. Ze kijken dan langer naar je video, geven likes en reacties en delen je video.

Zorg je vervolgens dat je video en het bericht erbij verwijzen naar je website, dan komen hopelijk je kijkers via de video bij jou terecht als ze meer hulp nodig hebben dan in een video gegeven kan worden.

Het bereik op social media

Je kunt je video natuurlijk ook delen op andere social media. Hier werkt het iets anders dan op YouTube, doordat de eerder genoemde levensduur hier veel korter is en doordat mensen hier je video vaker ongevraagd langs zien komen. Dit betekent dat het veel belangrijker is dat de video de aandacht trekt dan dat je antwoord geeft op een vraag, al kun je dat natuurlijk wel doen om de aandacht te trekken 😉.

Of vervolgens veel mensen je video te zien krijgen, hangt er weer vanaf of de kijkers reageren op je video. Met welke emotionele lading ze reageren maakt niet zo veel uit, als de reactie maar resulteert in een actie, zoals één van de basisreacties (👍, 😆,😡, enz.), een commentaar of het aanklikken van een video. 

Hierbij werken een aantal reacties daarnaast als deelactie, wat betekent dat je volgers hem hiermee delen met hun vrienden. Dit zijn:

  • De "deel"-knop
  • Het geven van één van de basisreacties
  • het geven van een commentaar

Aan hoeveel vrienden een post vervolgens wordt getoond, hangt af van hoeveel moeite de reactie kost. Het geven van een commentaar, het liefst van minimaal 3 woorden, is daardoor de meest effectieve deelactie, vandaar dat er vaak in posts om een commentaar of reactie wordt gevraagd. 

Emotionele lading of een opgebouwde band

Zoals ik net al schreef, maakt het niet zo veel uit met welke emotie de kijkers reageren, als ze maar reageren. Voor jou is het wel belangrijk om je ervan bewust te zijn dat het wel belangrijk is dat er in elk geval een emotionele reactie opgeroepen wordt. Een video dat de kijker koud laat, zal er minder snel voor zorgen dat ze betrokken genoeg raken om een actie uit te voeren en dus de video te delen. Dat betekent dat het belangrijk is dat of je video die emotionele reactie oproept of dat jij al een dusdanige band met de kijker hebt opgebouwd dat hij reageert. Dat laatste kost uiteraard tijd en lukt het beste als de kijker je heeft leren kennen, bijvoorbeeld uit eerdere posts met video 😉

Ik hoop dat je met dit blog al duidelijker is geworden hoe je video in kunt zetten om jezelf meer zichtbaar te maken. Ik heb nog 1 heel belangrijke tip om het bereik van je video's te vergroten en die zal ik binnenkort in een volgend blog met je delen.