Overwegingen bij het bepalen van je tarieven

Bij het bepalen van je tarief spelen een aantal dingen mee:

  1. Een belangrijk uitgangspunt is dat je in elk geval wil zorgen dat je voldoende verdient en dat je er, als het aantal uren dat je werkt hetzelfde blijft, er in elk geval niet op achteruit wil gaan ten opzichte van je salaris in loondienst. In het blog over het bepalen van je tarief laat ik je zien hoe je daar voor zorgt.
  2. Het volgende om rekening mee te houden kom maar eens wat een gebruikelijk tarief in jouw omgeving is, daar wil je natuurlijk niet te ver boven of onder gaan zitten.
  3. Een andere overweging is hoeveel vraag er is naar de diensten die jij aanbiedt en hoeveel collega's deze diensten aanbieden. Als jij één van velen bent kun je minder vragen voor je diensten dan wanneer je iets unieks biedt.
  4. Bedenk ook dat wat jij vraagt voor je diensten iets uitstraalt naar je (potentiële) klanten. Bedenk zelf maar eens hoe jij denkt over iets dat goedkoop of zelfs gratis is, de prijs beïnvloedt jouw beeld van de waarde en de kwaliteit. Datzelfde doet jouw tarief met het beeld van je klanten.

Vraag het tarief dat je verdient

Kies in elk geval een tarief waar jij je comfortabel bij voelt of in elk geval niet tè oncomfortabel. Als jij begint te stotteren of je overduidelijk ongemakkelijk voelt als je je eigen tarieven noemt, zullen potentiële klanten minder geneigd zijn om die bedragen te betalen.

Maar zeker als je net begint, kun je nog onzeker zijn over je eigen tarieven. Het voelt sowieso vreemd om geld te vragen en niet gewoon vanzelf salaris te verdienen, maar je kunt ook nog wel twijfelen over het bedrag dat je vraagt. Is dat niet te hoog, ben je dat wel waard en zijn mensen wel bereid dat te betalen? Ga je door die twijfels te laag zitten, dan verdien je natuurlijk veel te weinig en ook niet wat je waard bent, en dat is ook weer niet de bedoeling.

Het helpt bij het makkelijk noemen van je tarieven als je er goed over na hebt gedacht en weet waarom je dat tarief vraagt. Dat betekent dat je hebt nagedacht over de zaken die ik hierboven genoemd heb en dat je ook hebt uitgerekend of je tarief ervoor zorgt dat jij het bedrag verdient dat je per jaar nodig hebt om van te leven en liefst nog wat meer. Hoe je dat berekent, lees je zoals gezegd in dit blog.

Je tarief verhogen

Het is belangrijk om voordat je begint goed na te denken over het tarief dat je vraagt, want je kunt als je eenmaal een bepaald tarief vraagt niet meer heel makkelijk je tarief verhogen. Bovendien wil je waarschijnlijk bij het verhogen van je tarief ook niet opeens met een groot bedrag verhogen, tenminste niet bij je bestaande klanten, dus een te laag tarief is moeilijk te corrigeren.

Overigens zijn er wel manieren om het verhogen van je tarief iets makkelijker te maken.

Neem allereerst in je overeenkomst of algemene voorwaarden op dat je 1 keer per jaar je tarieven voor de volgende periode vaststelt en dat je dan aan je klanten laat weten wat de nieuwe tarieven worden. Een logisch moment daarvoor is bijvoorbeeld 1 september, het begin van het nieuwe schooljaar, of 1 januari.
Het kan dan natuurlijk zijn dat je besluit de tarieven niet te verhogen. Mocht dat zo zijn, vergeet dan niet om toch aan je bestaande klanten te laten weten dat je de tarieven opnieuw hebt vastgesteld en dat je hebt besloten geen verhoging door te voeren. Op dat moment is dat dan een fijn nieuwtje voor je klanten, maar laat je tegelijkertijd ook zien dat dat niet vanzelfsprekend is. Bovendien is het als je het jaar daarna wel je tarieven verhoogt geen complete verrassing voor bestaande klanten dat jij je tarieven jaarlijks opnieuw vaststelt en dan weten ze ook al dat je al een tijd je tarieven niet verhoogd hebt.

Is het eerder dan dat jaarlijkse moment nodig om je tarieven te verhogen? Begin dan met een tariefsverhoging voor nieuwe klanten en voer die, als dat kan, op een later moment in voor je bestaande klanten. Het helpt dan wel als je je bestaande klanten al laat weten dat je je tarieven voor nieuwe klanten verhoogt en dat je die tariefswijziging ook bij hen door gaat voeren op een later moment. Dat zorgt er sowieso voor ze vast aan het idee van die verhoging kunnen wennen en bovendien voorkomt dat hopelijk dat ze mensen naar je doorverwijzen en daarbij je "oude" tarieven noemen.

Ondernemen is een vak

Lastig hè, het bepalen van je tarief en alles wat er bij komt kijken? Je merkt bij dit soort onderwerpen dat ondernemen toch wel een vak op zich is en dat dat iets is wat we op de onderwijsopleidingen niet leren.

Gelukkig hoef je het niet allemaal alleen te doen. Je kunt je bijvoorbeeld bij het netwerk van Mijn Superkracht aansluiten en hier je collega's om raad vragen als je tegen een ondernemersvraag aanloopt. En zoals je hier ziet worden er ook veel ondernemersvragen beantwoord in mijn blogs. Wil je meer weten over Mijn Superkracht? Meld je dan vooral aan voor een gratis proefperiode, dan nodig ik je uit voor een gesprek waarin ik je er alles over vertel!