1. Zorg voor mond-tot-mondreclame en social proof

Veruit de beste manier om nieuwe klanten te krijgen is via mond-tot-mondreclame. Zelf merkte ik, toen ik nog een praktijk had, dat ouders me soms zelfs gingen bellen vanaf de parkeerplaats van de supermarkt omdat ze daar van een vriend(in) hadden gehoord hoe goed ik diens kind had geholpen.

Natuurlijk kun je zelf vertellen hoe goed je bent in je werk en hoeveel ervaring je hebt, maar als iemand anders dat over jou zegt, maakt het veel meer indruk. Daarom werkt het ook zo goed als je op social media en op je website ervaringen van klanten hebt staan. Dit wordt social proof genoemd.

De beste tip die ik je kan geven is dus om zoveel mogelijk positieve ervaringen van je klanten, ouders en/of leerlingen, te verzamelen, met toestemming om ze op je site te plaatsen. Dit kan je natuurlijk anoniem doen, maar helemaal fijn is het als je in elk geval hun voornaam en eventueel de voornaam en de leeftijd van hun kind mag vermelden. Dat maakt het geloofwaardiger.

Zelf verzamelde ik altijd deze ervaringen door daarom te vragen bij een klanttevredenheidsonderzoek. Dit deed ik 2 keer per jaar, voor de zomervakantie en voor de kerstvakantie, zodat ik echt iets met hun ervaringen kon doen en zodat ik tijd had om de ervaringen op mijn site te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om het ze aan het einde van een begeleidingstraject te vragen, dat deed ik aanvankelijk ook. Mijn ervaring daarmee was toen dat ik minder reacties kreeg, omdat de ouders en kinderen gevoelsmatig al afscheid hadden genomen en me niet meer elke week zagen. Bovendien kon ik dan eventuele tips en aandachtspunten niet meer meenemen in hun traject en dat vond ik zonde, vandaar dat ik de overstap heb gemaakt naar die 2 vaste momenten.

Maar ja, als je net een praktijk hebt, heb je nog geen klanten die kunnen vertellen over hun positieve ervaringen. In dat geval zul je dus iets anders moeten bedenken om je praktijk onder de aandacht te brengen.

2. Bouw een relatie op met verwijzers en breng regelmatig je praktijk bij hen onder de aandacht

De meeste kinderen hebben maar 1 of hooguit 2 keer in hun leven een remedial teacher nodig, maar verwijzers, zoals leerkrachten en ib'ers, maar ook orthopedagogen en jeugdartsen, krijgen veel vaker de vraag of ze misschien een goede remedial teacher kennen. Dan is het natuurlijk ontzettend fijn als ze op dat moment meteen aan jou denken en kinderen en ouders naar jou of jouw website doorverwijzen. In marketingtermen betekent dit dat je "top of mind" bent.

De enige manier om daarvoor te zorgen, is door ze te laten weten dat je praktijk bestaat en dat je goed werk levert. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door bij de start van je praktijk contact met ze op te nemen en ze persoonlijk, telefonisch of per brief of mail te vertellen over jezelf en de manier waarop je werkt. Dit is ontzettend spannend en je moet er waarschijnlijk een drempel voor over, maar het kan je wel heel veel opleveren. Ik ga je zo nog een tip geven om dit op een iets makkelijkere en vooral ook leukere manier te doen, zodat je meteen een goede indruk maakt.

Als je hebt kennisgemaakt, is het belangrijk om te investeren in de relatie die je aan het opbouwen bent. Als het gaat om een leerkracht of ib'er die naar je doorverwezen heeft, doe je dat in elk geval door diegene te betrekken bij het traject en serieus te nemen in de reden om de leerling naar je door te verwijzen. Verder is het natuurlijk belangrijk om de leerkracht of ib'er op te hoogte te houden van de voortgang van het traject en vooral ook de goede resultaten te laten zien. Dit doe je heel natuurlijk door, met toestemming van de ouders, de leerkracht ook een account te geven voor de beveiligde online omgeving van Mijn Superkracht en mee te laten lezen in de informatie die je daarin naar je leerlingen en de ouders stuurt.

Als de ouders je er toestemming voor geven, is het ook een goed idee om andere verwijzers op de hoogte te houden over hoe het traject verloopt. Als ze heel intensief betrokken zijn bij de begeleiding van het kind, kun je ook voor hen een account aanmaken voor de online omgeving. Je kunt er ook voor kiezen om ze op een aantal momenten in het traject een korte update te geven, bijvoorbeeld bij de tussen- en eindevaluatie.

Het is trouwens ook een heel goed idee om ze even te bedanken voor het doorverwijzen van een gezin, bijvoorbeeld door ze een mailtje te sturen of, als het een grotere opdracht is, een klein cadeautje. Dat zorgt er zeker voor dat ze een volgende keer weer aan je denken!

3. Vier feesten niet alleen en zorg dat je praktijk top of mind blijft

Feestdagen of mijlpalen voor je praktijk zijn de ideale gelegenheden om te laten weten dat je praktijk nog bestaat en om hem weer eens onder de aandacht te brengen van verwijzers. Je kunt die momenten trouwens ook gebruiken om de indruk die je klanten van je hebben te verbeteren door meer te doen dan ze van je verwachten.

De eerste mijlpaal van je praktijk is natuurlijk de start ervan. Door die niet alleen te vieren, maar ook mogelijke verwijzers te trakteren, kun je jezelf op een natuurlijke en feestelijke manier aan ze voorstellen. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld voordat je echt begint een marktonderzoek uitvoeren en daarbij de mogelijke verwijzers in jouw omgeving vragen waar zij denken dat behoefte aan is, binnen jouw vakgebied. (Dit is trouwens sowieso een heel goed idee, het geeft jou waardevolle informatie en je laat ze ook alvast weten dat je een praktijk gaat beginnen) Als dank voor hun medewerking kun je ze bij de start van je praktijk een attentie geven, bijvoorbeeld een nuttig gebruiksvoorwerp met je logo erop, zodat ze dat voortaan elke dag zien. Maar je kunt, zeker als ze deel uitmaken van een team, ook denken aan een taart of tompouces met je logo erop. 

Het moment dat je dat komt brengen, natuurlijk bel je even van tevoren wat daar een goed moment voor is, is een prachtige gelegenheid om iets over jezelf en je gloednieuwe praktijk te vertellen en natuurlijk doe je er ook een uitgebreide brief met alle belangrijke informatie bij, zodat iedereen die zich afvraagt waar ze deze verwennerij aan te danken hebben, die kan lezen.

Alle andere gelegenheden, zoals het begin van de zomervakantie, de kerstdagen en de jaarwisseling, je verjaardag en jubilea van je praktijk, kun je aangrijpen om een kleine attentie te sturen naar alle verwijzers waar je in de afgelopen periode contact mee hebt gehad of met wie je meer contact zou willen hebben. Dit hoeven helemaal geen grote, dure dingen te zijn, het gaat vooral om het gebaar waarmee je laat zien dat je de samenwerking waardeert.

4. Zorg dat je zichtbaar bent op de plek waar je potentiële klanten ook zijn

Er zijn verschillende plekken waar je kunt adverteren of jezelf zichtbaar kunt maken, zonder dat het veel tijd en geld kost. Zeker als lokaal bedrijf heb je veel mogelijkheden om je te laten zien. 

Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een artikel in een huis-aan-huisblad als je je praktijk start, als je een mijlpaal te vieren hebt of als je met iets nieuws start. Meestal kun je via de website ideeën voor artikelen doorgeven en je kunt natuurlijk ook een persbericht sturen. Maar je kunt er ook voor kiezen om te adverteren in een schoolkrant, in het programmaboekje of op de website van de plaatselijke toneel- of sportvereniging of op de sportkleding van het team van je kinderen. Zelfs een advertentie op het bord van de supermarkt kan je leerlingen opleveren!

5. Zorg dat je praktijk zichtbaar is op social media

Deze tip ligt in het verlengde van de vorige; als je zichtbaar wil zijn op de plekken waar je potentiële klanten zijn, is het ook belangrijk dat je zichtbaar bent op social media.

Door regelmatig iets te delen, zorg je ervoor dat je bestaande klanten, maar ook de klanten waarvan het traject als is afgerond, aan je blijven denken. Bovendien geef je ze dan de kans om je berichten en, nog veel belangrijker, hun goede ervaringen met jou te delen. Zo zorg je ervoor dat je top of mind blijft en krijgen je potentiële klanten social proof.

Over hoe je je praktijk laat zien op social media is heel veel te vertellen, maar als ik dat hier doe, wordt dit blog veel te lang. Lees vooral ook eens "Zie je social media als een feestje!" als je meer hierover wil weten.

6. Organiseer een (bijna) gratis evenement of wees met je praktijk aanwezig bij een lokaal evenement 

Als je weet waar ouders en kinderen, binnen jouw vakgebied, behoefte aan hebben, kun je voor hen een (bijna) gratis evenement organiseren. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een aantal keer een ouderavond verzorgd over Cito-toetsen. Ik merkte dat veel ouders het moeilijk vonden om de resultaten daarvan te interpreteren en ook graag wilden weten wat zij zelf konden doen om hun kinderen te ondersteunen met de zaken die ze moeilijk vonden. In een school mocht ik in ruil voor een kleine vergoeding op een avond een lokaal gebruiken en daar heb ik toen voor een groep ouders een presentatie verzorgd over dit onderwerp. Hierdoor kon ik laten zien dat ik verstand heb van onderwijs en de begeleiding van kinderen met moeilijkheden op school aan een groep ouders die zich zorgen maken over de ontwikkeling van hun kind en die ik zou kunnen helpen. je begrijpt dat dit voor zowel deze ouders als voor mij heel nuttige avonden waren.

Ik merkte trouwens ook dat alleen al het feit dat ik zo'n avond organiseerde en daar reclame voor maakte, ervoor zorgde dat mijn praktijk bekender werk in de buurt, ook bij ouders die niet naar de bijeenkomst kwamen. Bovendien waren veel scholen er ook blij mee dat ik dit deed, omdat zij daar dan in hun gesprekken met ouders minder aandacht aan hoefden te besteden en ze het over de "echte" onderwerpen konden hebben. Een aantal van hen wees de ouders zelfs op de bijeenkomst die ik organiseerde!

Als remedial teacher, logopedist of kindercoach weet jij heel veel over zaken waar ouders vragen over hebben en kun je zeker een onderwerp bedenken waar jij een bijeenkomst over zou kunnen organiseren. Zoals je begrijp uit mijn verhaal, hoeft het helemaal geen (voor jou) moeilijk onderwerp te zijn. Voor ouders is het het fijnste als ze direct met jouw informatie aan de slag kunnen en als ze hun vragen kunnen stellen.

Je kunt ze die gelegenheid tot het stellen van vragen trouwens ook geven bij een evenement dat je niet zelf organiseert. Door met je praktijk aanwezig te zijn bij een jaarmarkt, buurtfeest of rommelmarkt kun je ook makkelijk in contact komen met ouders van kinderen die jouw begeleiding goed kunnen gebruiken.

7. Worstel je omhoog in Google

Wat is de eerste plek waar je gaat kijken als je ergens iets over wil weten? Natuurlijk, op Google (of een andere zoekmachine)!

Het is daarom heel belangrijk om zo hoog mogelijk te verschijnen in de zoekresultaten als iemand in jouw regio op zoek is naar een remedial teacher. Maar hoe doe je dat?

Het is nog best een klus om je website hoog in Google te krijgen en ik ben daar zeker geen expert in, dus ik zal me niet te uitgebreid wagen aan tips hiervoor. Wel weet ik dat ik je op 1 punt al een stuk op weg kan helpen, dus daar vertel ik je graag iets meer over.

Naast dat het algoritme van Google kijkt naar je eigen website als het bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten komt, kijkt het ook naar welke andere sites naar jouw site linken en hoe goed die sites bekend staan. Daarom krijg je, als je je met je praktijk aansluit bij Mijn Superkracht, een eigen profielpagina met een link naar de website van je praktijk. Dit heeft 2 voordelen:

  • Deze profielpagina wordt, als je hem goed vult, goed gevonden in Google en verwijst mensen die daarop komen naar de website van je praktijk.
  • De link zorgt ervoor dat jouw website omhoog gaat in de zoekresultaten in Google.

8. Meld je aan om leerlingen te begeleiden in opdracht van Mijn Superkracht

Mijn Superkracht heeft een landelijke opdrachtgever waarvan ik met enige regelmaat aanvragen krijg voor begeleidingstrajecten. Meestal gaat dit om remedial teaching, maar soms ligt de vraag ook breder. 

Als ik zo'n vraag krijg, ga ik natuurlijk eerst kijken of één van de praktijken die zijn aangesloten bij het netwerk de mogelijkheid heeft om de leerling te begeleiden. Als jij je aansluit, bestaat dus de kans dat ik je binnenkort benader voor één van deze trajecten. Lijkt je dit iets? Bekijk dan vooral eens de voorwaarden om een leerling te begeleiden in opdracht van Mijn Superkracht.