Voordat ik je die tip geef, zal ik voor het geval dat je mijn eerdere blog niet gelezen hebt, even de belangrijkste punten herhalen:

  • Op verschillende social media krijgen (berichten met) video voorrang op de tijdlijnen
  • Als de algoritmes merken dat kijkers betrokken zijn bij je video wordt hij vaker getoond
  • Een reactie van een kijker, zoals de video bekijken of aanklikken om te bekijken, wordt gezien als een teken van betrokkenheid

Hoe bekijk jij meestal een video op social media?

Als ik kijk hoe dat bij mij is, dan is het vrij duidelijk. Ik kijk vaak op mijn telefoon op een moment dat ik even rustig zit of lig, bijvoorbeeld als ik even ergens moet wachten, als ik 's middags een kop thee drink nadat ik mijn kinderen naar een vriendje of een training heb gebracht, 's avonds op de bank, in de reclame van een film, en bij het naar bed gaan.

Ik denk dat dit ook de momenten zijn dat veel andere mensen door hun tijdlijn gaan. Natuurlijk weten we wel dat dat niet de beste besteding van die momenten is, maar het is zo verleidelijk om dan even te kijken.

Ze horen je niet

Weet je trouwens wat deze momenten gemeen hebben? Ik ben niet alleen.

Ik hoor je je nu bijna afvragen waarom dat belangrijk is, dus dat zal ik je meteen uitleggen. Als ik niet alleen ben, wil ik niet dat anderen last hebben van mijn sociale activiteiten, dus ik heb het geluid van de video's uitgezet. Dat betekent dat ik alleen het beeld zie, maar geen idee heb wat er gezegd wordt.

Nu vind ik zelf wel dat ik een uniek mens ben, maar ik heb al heel lang niet meer de illusie dat ik in mijn gedrag heel anders ben dan anderen. Ik denk dus ook dat ik niet de enige ben die de video's op social media voornamelijk zonder geluid bekijkt. Om dat te controleren heb ik het ook gevraagd aan mijn fans op Facebook en op het moment dat ik dit schrijf is er nog niemand die de video's MET geluid bekijkt. Of dat nog steeds zo is als jij dit leest, kun je hier bekijken. Ik zou het super vinden als je dan ook meteen wil laten weten hoe jij de video's bekijkt, zodat we een steeds beter beeld krijgen van het aantal mensen dat met of zonder geluid kijkt.

Laten zien wat je zegt

Het feit dat veel mensen de video's zonder geluid bekijken, zorgt ervoor dat ik me er regelmatig over verbaas hoe weinig videomakers daar rekening mee houden als ze een video plaatsen. Ik zie namelijk heel vaak video's van pratende mensen of van prachtige beelden die zonder gesproken tekst totaal geen betekenis hebben. 

Vaak staat er dan ook nog een bericht bij dat de aandacht moet trekken, maar dat geen duidelijkheid geeft over de inhoud van de video. Dat is vast bedoeld om te zorgen dat ik op die video klik, maar in de situaties waarin ik de video's meestal langs zie komen, doet het iets heel anders: het zorgt ervoor dat ik verder scrol!

Dat is natuurlijk precies wat jij niet wil bereiken met je video. Je wil juist dat ik, en al je kijkers, geboeid raken en blijven kijken.

Dit kun je op twee manieren bereiken:

  1. zorgen dat je video ook boeiend is zonder gesproken tekst
  2. de gesproken tekst in beeld brengen, bijvoorbeeld als ondertiteling

Zeker als je heel veel tijd en aandacht aan je video hebt besteed, is het zonde als je die laatste stap niet zet en je video zonder ondertiteling publiceert.

Heel veel extra werk?

Het toevoegen van ondertiteling kan heel veel werk zijn. Als je gebruik maakt van een bewerkingsprogramma en handmatig de ondertiteling erbij moet typen, ben je wel een tijdje bezig. Gelukkig is er ook een groot aantal tools die je hierin veel tijd kunnen besparen. 

Ik zou je nu graag in dit blog laten zien welke tools dit zijn en hoe je die gebruikt, maar ik kan het je beter laten zien. Dat doe ik kort in mijn online training voor het maken van video en een stuk uitgebreider in mijn online masterclass ondertitelen.